Referendum tegen parkeerregulering

Op donderdag 6 juni vindt in Katwijk het referendum plaats over de uitbreiding van parkeerregulering. De VVD adviseert inwoners om tegen te stemmen.

Al vlak na het verschijnen van het raadsvoorstel, in december 2023, maakten we duidelijk deze vergaande plannen niet te kunnen steunen. Ze zullen leiden tot een structureel tekort aan parkeerplaatsen en uiteindelijk betaald parkeren in (vrijwel) de hele gemeente. Dat vinden we echt onacceptabel.

We waren en zijn niet de enige. Een groep dorpsgenoten nam, met steun van de VVD, het initiatief voor een lokaal referendum. Dit kan pas sinds dit jaar: nét op tijd om dit raadsvoorstel hiervoor in aanmerking te laten komen. De initiatiefnemers verzamelden voldoende handtekeningen, wat nu heeft geleid tot dit referendum.

Katwijk en het anti-autobeleid
Het voorstel voor uitbreiding van parkeerregulering past in een trend van de afgelopen jaren waarin Katwijk steeds meer een anti-autobeleid voert. Dat zien we aan afsluitingen van wegen en tunnels voor autoverkeer, fors duurdere vergunningen en nieuwe regels voor parkeren op eigen terrein, waar alleen de VVD tegen stemde.

De schade van parkeerregulering
Voor veel van onze inwoners is de auto een keiharde noodzaak, bijvoorbeeld voor werk of mantelzorg. Door parkeerregulering komen er minder parkeerplaatsen per woning. Dit zal tot grote problemen leiden.

Ook lokale ondernemers, zoals in de Hoftuin (Rijnsburg) en de Hoornes (Katwijk Noord) gaan hier de gevolgen van merken. Zij vrezen terecht voor hun toekomst, omdat nabijgelegen winkelcentra zonder betaald parkeren een aantrekkelijk alternatief zijn.

De referendumvraag
Door een politiek ‘trucje’ van DURF, SGP en ChristenUnie is de naam van het referendum aangepast en de woningbouw erbij betrokken. Bijna iedereen wil meer woningen, maar dan wel mét voldoende parkeercapaciteit.

Dat kan ondergronds, maar bijvoorbeeld ook half verdiept of met parkeertorens: een stuk goedkopere opties. Het college heeft hier bewust nog geen onderzoek naar gedaan, omdat zij per se willen kiezen voor parkeerregulering.

Andere nadelen van parkeerregulering
Er zijn nog tal van redenen aan te dragen waarom we hier niet aan moeten beginnen. Zo bevoordeelt het collegevoorstel projectontwikkelaars en legt de kosten bij inwoners, mensen met een lager inkomen worden onevenredig belast en parkeerregulering wordt op termijn een melkkoe.

De toekomstige gevolgen
Het moge duidelijk zijn: de VVD is vóór meer woningen, maar dan wel mét voldoende parkeercapaciteit. De forse uitbreiding van het betaald parkerengebied zal zich als een olievlek uitspreiden over onze gemeente, met alle toekomstige gevolgen van dien.

Dit alles mogen we niet laten gebeuren. Stop dit anti-autobeleid en stem tegen!