'Operatie snippergrond' door ondanks forse kosten

Vlak voor de zomer sprak de gemeenteraad over snippergrond. Dit gaat om kleine stukken grond die eigendom zijn van de gemeente, maar door inwoners worden gebruikt. Soms ligt daar al een overeenkomst aan ten grondslag, soms niet. Jaren geleden is besloten om dit uniform te gaan regelen voor de hele gemeente.

Het werd een langdurig proces dat flink uit de tijd én de kosten liep. Het project zou al afgerond zijn, maar zit pas halverwege, en de inkomsten zijn fors lager dan voorzien. Voorafgaand werden drie scenario’s opgesteld, met een ‘best case’ (€546.000), ‘normal case’ (€468.000) en ‘worst case’ (€312.000) scenario. Nu blijkt echter dat de verwachte inkomsten slechts €186.750 zullen bedragen, ruimschoots minder dan in het slechtste scenario verwacht, tegenover bijna €400.000 aan uitgaven. Waar alvorens gouden bergen werden beloofd, worden deze dus totaal niet waargemaakt.

In het debat toonde de VVD kritiek op de cijfers en de trage afronding van het project. Halverwege stoppen is echter geen optie, en dus moesten we met flinke tegenzin wel instemmen met het vervolg.

Wel dwong de VVD met een motie af dat we vóór 2026 een overzicht ontvangen van alle huurconstructies op dat moment. De mogelijkheid van verhuur zou worden geschrapt in het nieuwe snippergrondbeleid, maar nu blijft dit toch mogelijk. Huurconstructies zorgen volgens de VVD echter voor beperkte opbrengsten, maar wel extra bureaucratie om dit allemaal bij te houden. De motie werd unaniem aangenomen.