Stand van zaken in Holland Rijnland

Vlak na zijn aantreden als raadslid, werd VVD-fractievoorzitter Lennart van der Plas vanuit de gemeenteraad voorgedragen om Katwijk te vertegenwoordigen in het Algemeen Bestuur van Holland Rijnland, een samenwerkingsverband van dertien gemeenten uit onze regio. Hij vervult deze (onbezoldigde) positie samen met de burgemeester.

Eerder dit jaar werd door het Algemeen Bestuur de Regionale Investeringsagenda unaniem vastgesteld. Hierin staan een veertiental prioritaire projecten voor de regio. Katwijk is nauw betrokken bij onder meer de Corridorstudie N206 inclusief zuidelijke ontsluiting Duin- en Bollenstreek, het Groenblauwe Raamwerk, de HOV-corridor Stedelijke As (tussen Katwijk, Leiden en Alphen aan den Rijn) en de doorontwikkeling van kennisintensieve bedrijventerreinen (de Kennis- en Innovatie-as). Voor het eind van het jaar worden de plannen verder uitgewerkt.

Daarnaast leeft binnen diverse gemeenten een discussie over de financiering van Holland Rijnland. Katwijk wil graag het gesprek voeren over de toenemende financieringsvraag: het is van groot belang helder uit te leggen waarom extra middelen noodzakelijk zijn en hoe zich dit verhoudt tot de al zware financiële druk waar gemeenten de komende jaren mee te maken hebben. De indexering voor 2025 (7,56%) maakt een gesprek en daarmee het borgen van voldoende draagvlak alleen maar meer noodzakelijk.

Tot slot werd er recent ook gesproken over de vergaderlocatie van het Algemeen Bestuur. Waar dit voorheen in diverse gemeenten was, werd onlangs voorgesteld om van Alphen aan den Rijn de vaste ‘standplaats’ te maken. Vanuit Katwijk gaven we aan waarde te hechten aan het rouleren van de vergaderlocatie: dit brengt een bepaalde dynamiek met zich mee, en zorgt ervoor dat lokale media én raadsleden eenvoudiger kunnen aansluiten bij een vergadering. Door de inzet vanuit Katwijk is het echter ook al wel mogelijk de vergadering digitaal te volgen (zowel live als d.m.v. terugkijken).