VVD: Behoud parkeerplaatsen in Cleijn Duin!

De uitslag van het referendum vorige maand tegen de forse uitbreiding van parkeerregulering was overtuigend. Het laat voor de VVD overduidelijk zien dat voldoende parkeercapaciteit voor onze inwoners cruciaal is en blijft.

Het maakt echter niet dat het ‘anti-autobeleid’ van dit college van de ene op de andere dag is gestopt. We blijven ons daarom inzetten voor de tienduizenden automobilisten in onze gemeente voor wie het gebruik van een auto vaak cruciaal is.

Bijvoorbeeld in Cleijn Duin in Katwijk aan den Rijn. De vrees is dat de aanstaande herinrichting van de wijk, die in drie fases verloopt, gaat zorgen voor een significante vermindering van het aantal parkeerplaatsen, met alle gevolgen van dien voor inwoners, ondernemers en bezoekers. Voor de VVD reden om het college om opheldering te vragen.

Zo blijken er uit een nachttelling zo’n 480 auto’s te zijn in de wijk. We willen graag weten of dit aantal wel representatief is, en waarom het (nieuwe) minimumaantal hierop wordt gebaseerd, terwijl het autobezit in den lande nog altijd toeneemt. Ook verbaast het ons dat de gemeente niet weet hoeveel parkeerplekken er nu zijn in de wijk.

Naar we begrijpen, worden straks de wegen in Cleijn Duin versmald, waardoor er minder parkeerruimte overblijft. Ook lijkt het erop dat parkeren op trottoirs of de rijbaan overal verboden wordt. Zeker gezien de bloei van Basketballvereniging Grasshoppers, de vrij recente vestiging van een supermarkt én de woningbouwplannen in de omgeving, dreigt de parkeerdruk alleen maar groter te worden.

Beantwoording vanuit het college wordt in de loop van september verwacht. De vragen zijn hieronder terug te vinden in de bijlage.