VVD wil meer reuring aan de kust

© Jonah van den Oever

Afgelopen december stelde de VVD vragen over de gedwongen sluiting van de kunststof-ijsbaan in een van de strandpaviljoens die onze gemeente rijk is. Hiervoor was geen vergunning aangevraagd, maar wat ons meer verraste is dat hier sowieso geen plek voor zou zijn. Want: ‘het past niet in het bestemmingsplan’, zo was het antwoord van het college.

We keken dan ook reikhalzend uit naar een reeds geplande herziening van het bestemmingsplan, dé kans om dit soort mooie activiteiten alsnog een plaats te bieden. Tot onze verbazing worden we nu echter weer doorverwezen naar een herziening van het evenementenbeleid, later dit jaar, en het nieuwe strandbeleid in 2025.

Zo blijven we aan de gang, maar verandert er niets. Als VVD zijn we al erg kritisch op het huidige bestemmingsplan, dat tot in de kleinste details vastlegt hoe groot strandcabines mogen zijn, welke vorm strandpaviljoens moeten hebben en waar wel of geen hekje mag worden geplaatst.

Het past bij de ‘regeltjeszucht’ waar onze gemeente helaas nogal goed in is. De VVD wil dat er méér ruimte komt voor creatieve ideeën van ondernemers, zeker wanneer deze op eigen terrein plaatsvinden. Daarom komen we volgende week in de gemeenteraad ook met het voorstel om dit mogelijk te maken. Laten we vooral positief kijken naar plannen die zorgen voor iets meer reuring en gezelligheid aan onze kust!