Nieuwe truc coalitie: naam referendum aangepast

Afgelopen week sprak de gemeenteraad andermaal over het collegevoorstel om het gereguleerde (betaald parkeren) gebied fors uit te breiden, in onder meer Katwijk Noord en Rijnsburg. De VVD is tegen dit slechte voorstel, onder meer omdat bewoners vooraf niet zijn betrokken, het uitgaat van een papieren werkelijkheid waarbij de auto minder wordt gebruikt - terwijl het tegendeel waar is - én omdat het leefgenot van velen hiermee fors wordt aangetast.

Een definitief besluit is echter uitgesteld tot na het referendum, welke hoogstwaarschijnlijk in juni wordt gehouden. Door een lelijke 'truc' van de SGP, gesteund door DURF en de ChristenUnie, is de titel van het raadsvoorstel nog wel aangepast, en daarmee ook de vraag bij het referendum. Een ongepaste en doelbewuste sturing richting de komende stembusgang.

De titel zou namelijk nooit zijn aangepast als er geen referendum was geweest, en ook niet wanneer het raadsvoorstel twee weken eerder was behandeld, zoals oorspronkelijk gepland. Bovendien legt de titel “Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering” nu de nadruk op woningbouw, terwijl juist de forse uitbreiding van het gereguleerde gebied de kern is van het raadsvoorstel, niet het relatief beperkt aantal extra woningen dat regulering kan toevoegen.

Het woord zou nu niet aan de raad moeten zijn, maar aan die kiezer. Dit maakte ook dat de VVD besloot om geen van de zeven vooraf opgestelde amendementen en moties formeel in te dienen: deze waren namelijk allen bedoeld om het raadsvoorstel iets minder slecht te maken, omdat we graag constructief blijven meedenken. We wachten nu echter eerst de uitslag van het referendum af, waarna er mogelijk een nieuw voorstel komt die we dan opnieuw zullen beoordelen, en aanpassen waar we dat verstandig achten.