Samenwerking cruciaal voor veilige gemeente

Er speelt veel op het gebied van veiligheid in onze gemeente: denk aan georganiseerde en ondermijnende criminaliteit, digitale veiligheid, veilige wijken, zorg en veiligheid en voetbalgeweld.

Allemaal heel belangrijke thema’s, wat de VVD betreft. Raadslid Annette Brul: “Om tot een goede aanpak te komen op al deze onderwerpen, is samenwerking tussen gemeente, politie, brandweer, scholen en aanverwante organisaties cruciaal. Samen zorgen ze voor een gemeente waar onze kinderen veilig kunnen opgroeien en niet in aanraking komen met drugs: dé grote uitdaging van deze tijd. De gemeente heeft hierin een belangrijke regietaak.”

In een debat hierover gaf de VVD aan dat voorlichting op het gebied van ondermijning nodig is. Wat is het precies, en hoe maken we inwoners alert op verdachte omstandigheden? Daarbij is het ook van belang zicht te hebben op welke bedrijven in Katwijk gevestigd zijn en of panden ook daadwerkelijk worden gebruikt, óf juist leegstaan wanneer dit is doorgegeven.

Veel van de plannen die de gemeente heeft, zijn aan verdere uitwerking onderhevig. Zo komt er nog een onderzoek naar jeugdcriminaliteit, wordt er gekeken naar de aanpak van mensenhandel, komen er trainingen voor kwetsbare doelgroepen als het gaat om digitale veiligheid, wordt het horecaconvenant (eindelijk) herzien én volgt een aanpak van jeugdoverlast. Bovendien wordt er gekeken om zogeheten risicowedstrijden in het amateurvoetbal weer mét uitpubliek te organiseren, iets waar de VVD al lange tijd op inzet.

Kortom, werk aan de winkel voor een veiliger Katwijk! In het debat herhaalden we tot slot de landelijke oproep om vrijwillige brandweerlieden die te maken hebben met PTSS goed te ondersteunen en dit als beroepsziekte te erkennen. De burgemeester gaf in reactie hierop aan dat dit onderwerp op de agenda komt van de veiligheidsregio’s.