Referendum over parkeerregulering stap dichterbij

Het eerste referendumverzoek in de gemeente Katwijk is een feit! Vier bewoners hebben het initiatief genomen om een referendum te organiseren over de forse uitbreiding van het betaald parkerengebied in onze gemeente, waarvoor ze in slechts een paar dagen ruim voldoende steun kregen.

Sinds 1 februari is het officieel mogelijk om een referendumverzoek in te dienen.
Hoewel de gemeenteraad pas op 15 februari het formulier vaststelde om daadwerkelijk een referendum te kunnen aanvragen, lukte het de initiatiefnemers in korte tijd het grote aantal van 1.426 ondersteuningsverklaringen op te halen, terwijl er 'slechts' 300 benodigd waren. Een heel knappe prestatie, die tegelijkertijd laat zien dat dit onderwerp zeer leeft in onze gemeente.

De VVD had bij het voorstel over parkeerregulering liever vooraf een enquĂȘte gehouden onder ondernemers en inwoners, gezien de fundamentele keuze die met de plannen wordt gemaakt en de invloed op het leefgenot van huidige bewoners. Maar daarvoor lijkt onvoldoende steun te bestaan in de gemeenteraad, en dus steunen we van harte het referendum over dit onderwerp, zodat onze dorpsgenoten alsnog hun stem kunnen laten horen.

Volgende week donderdag besluit de gemeenteraad in meerderheid of het referendum er ook daadwerkelijk komt. Organisatie ervan tegelijkertijd met de Europese verkiezingen in juni lijkt het meest voor de hand liggend te zijn.