Partijen oordelen over betaald parkeren

Vanavond is het eindelijk zover: alle politieke partijen oordelen over het voorstel van het college om het betaald parkerengebied in onze gemeente fors uit te breiden.

De VVD is het zeer oneens met deze plannen. We vinden dat eerst aan bewoners en ondernemers gevraagd moet worden of zij hier wel op zitten te wachten, bijvoorbeeld via een enquête. Daarnaast willen we dat alternatieven worden bekeken, zoals ondergrondse, bovengrondse of half verdiepte parkeergarages. Je kunt niet oneindig woningen bijbouwen met nauwelijks tot geen extra parkeercapaciteit: dan krijg je straks een gigantisch parkeerprobleem in grote delen van de gemeente.

De VVD doet er alles aan om dit voorstel tegen te houden, of in ieder geval flink aan te passen. We zijn verheugd met de brede steun hiervoor, gezien de honderden (!) berichten, mails en appjes die we de afgelopen periode ontvingen. Dank aan iedereen voor de waardevolle input, die we zo goed als mogelijk proberen mee te nemen.

Ook vorige week waren er in de gemeenteraad veel kritische meesprekers te horen. Daarbij is door meerdere aanwezigen ook het referendum geopperd. Wat de VVD betreft is dit een heel geschikt onderwerp om dit middel voor het eerst in te zetten, gezien de grote consequenties voor uiteindelijk de hele gemeente. Inmiddels is hiervoor ook een aanvraag binnengekomen.

Vanavond geeft elke partij haar oordeel in de gemeenteraad. Hét moment dat partijen kleur moeten bekennen, ook de tot nu toe nog ‘stille’ coalitiepartijen DURF, SGP en ChristenUnie. We zijn benieuwd naar de oordelen en zien uit naar het debat over dit wat ons betreft heel slechte voorstel.