Vragen over sluiting kunstijsbaan

© Jonah van den Oever

Duizenden reacties via social media en inmiddels ook al vele bezoekers: de kunstijsbaan bij Sisters Beach in Katwijk aan Zee is een daverend succes. Maar deze week meldde Alles over Katwijk dat de ijsbaan binnenkort moet sluiten. Want: het past niet binnen het bestemmingsplan, hoewel de kunstijsbaan zich volledig op eigen terrein van het strandpaviljoen bevindt.

Helaas zijn we er in Katwijk goed in om met veel gedetailleerde regels te werken, zoals enkele jaren terug ook bleek toen er op allerlei gebieden eisen aan strandpaviljoens werden gesteld, tot exacte afmetingen en zelfs de kleur aan toe. Bovendien zit de 'nee, tenzij'-mentaliteit in plaats van 'ja, mits', ofwel kijken naar wat er wél mogelijk is, er nog behoorlijk stevig in.

Tegelijkertijd vindt de VVD natuurlijk ook dat ondernemers hetzelfde moeten worden behandeld. In de gemeenteraad vroegen we, mede namens DURF, burgemeester Visser of er een mogelijkheid is voor de ondernemer om volgend jaar alsnog een vergunning aan te vragen. Het huidige bestemmingsplan laat hiervoor geen ruimte, maar dit plan wordt herzien en komt begin 2024 naar de gemeenteraad. Mogelijk biedt dit ruimte om wel meer mogelijk te maken bij strandpaviljoens, waarbij ook andere paviljoens gelijke kansen verdienen.

In buurgemeente Noordwijk zijn meerdere (kunst)ijsbanen te vinden, het zou goed zijn als we ook in Katwijk meer proactief meedenken. Het positieve punt is wel dat Sisters Beach goed contact met de gemeente heeft gehad over dit besluit en nog enige tijd de ruimte krijgt, zodat nog vele kinderen van deze mooie activiteit kunnen genieten.