In 2024: proef elektrisch laden vanuit huis

Goed nieuws: er komt in 2024 in Katwijk een proef met elektrisch laden vanuit huis. Een voorstel van de VVD (samen met de ChristenUnie) om dit mogelijk te maken werd onlangs unaniem aangenomen.

In onze gemeente verrijzen steeds meer laadpalen voor elektrische auto's. Begrijpelijk, omdat er ook steeds meer elektrisch wordt gereden. Tegelijkertijd zien we in de praktijk dat het aantal parkeerplaatsen hiermee afneemt: op deze plekken kan immers alleen een auto parkeren die op dat moment ook de accu oplaadt. Na het opladen is het de bedoeling dat de auto elders wordt geparkeerd.

Om iets te doen aan deze verschraling van het parkeeraanbod, maar ook om ons steentje bij te dragen aan de energietransitie, willen we in 2024 een proef starten om ook elektrisch laden vanuit huis mogelijk te maken. We zien in verschillende gemeenten al dat dit positief uitpakt, bijvoorbeeld door gebruik te maken van kabelgoten. Met interesse kijken we uit naar de start van de proef!

De motie, die met 32 stemmen voor en 0 tegen werd aangenomen, is te vinden in de bijlage.