Geen winkelopening op 24 december

Er komt aanstaande zondag 24 december geen openstelling van winkels in onze gemeente. Dit is de uitkomst van een debat vorige week, op initiatief van de VVD. Ons voorstel werd mede ingediend door GemeenteBelangen, D66, PvdA en KiesKatwijk. Met DURF erbij zou er een meerderheid zijn geweest, maar alle negen fractieleden van die partij stemden tegen.

De uitkomst van het debat is voor de VVD teleurstellend. We wisten al dat er tot 2026 geen (vaste) koopzondag zou komen, aangezien dit door DURF, SGP en ChristenUnie is afgesproken in hun coalitieakkoord. Daarom kwamen de voorgenoemde partijen met een ‘light’ voorstel: alleen gericht op de dag voor kerst (een belangrijke verkoopdag), en dan ook alleen in de middaguren, van 12.00-17.00 uur.

Helaas bleek dit niet voldoende voor de christelijke partijen en DURF om het voorstel te steunen. Tenzij het college valt, zal er dus tot 2026 in Katwijk geen vorm van een koopzondag komen. De VVD blijft zich nu en in de toekomst inzetten voor vrijheid voor ondernemers om zelf te bepalen of zij hun winkel openen, op welke dagen van de week dan ook.