VVD: Open winkels dag voor kerst

De VVD komt deze week in de gemeenteraad met een motie om op zondag 24 december aanstaande openstelling van winkels toe te staan. Tot heden is het op zondag nog verboden om een winkel te openen in Katwijk, als een van de weinige gemeenten in Nederland.

Onze fractievoorzitter Lennart van der Plas vertelt over de directe aanleiding van het voorstel: "Afgelopen week sprak ik met een aantal ondernemers uit Katwijk en Rijnsburg onder meer over de komende feestdagen. Hun noodkreet betreft de zondag voor kerst kwam bij mij wel binnen. In andere gemeenten zien ze dat op deze dag wel twee tot drie keer zoveel verkocht wordt als een reguliere dag. Maar waar tal van ondernemers hiervan kunnen profiteren, zien ze in onze gemeente dit jaar de omzet massaal wegstromen naar de regio en online verkoop."

"Zeker nu onze lokale winkeliers het lastig hebben door onder meer regionale concurrentie en de online markt en er vrees bestaat voor meer leegstand, is dit hét moment om in ieder geval voor deze specifieke datum zondagsopenstelling mogelijk te maken voor ondernemers die dit willen. Daarbij houden we rekening met bijvoorbeeld kerkbezoekers, door de openstelling pas in de middag toe te staan."

Wat de VVD betreft moeten we sowieso af van de beperkingen op zondag, maar in plaats daarvan wekelijks elke ondernemer de vrijheid geven wel of niet de deuren te openen. Zo zien we bijvoorbeeld ook op feestdagen als Tweede Paasdag en Hemelvaartsdag, dagen waarop er wél de ruimte is voor winkelopenstelling, dat ondernemers dit uitstekend zelf kunnen afwegen. Sommigen openen deze dagen al jaren de deuren, terwijl anderen dit, om welke reden dan ook, niet doen.

Tot onze grote teleurstelling moesten we vorig jaar constateren dat in het huidige coalitieakkoord, dat loopt van 2022 tot 2026, is opgenomen dat er géén koopzondag komt. Verrassend genoeg plaatste coalitiepartij DURF afgelopen weekend via social media vraagtekens bij de sluiting van een Rijnsburgse oliebollenkraam op zondag 31 december (welke zelf overigens niet per se open wil): een rechtstreeks gevolg van het coalitieakkoord van DURF, SGP en CU.

Mede gelet op dit bericht, hopen we zeer op de steun van DURF om de openstelling van winkels in ieder geval deze heel belangrijke zondag 24 december toe te staan. Voor een meerderheid in de gemeenteraad is de steun van DURF cruciaal.

Komende week zullen we de uitkomst van dit debat terugkoppelen.