Een nachtje mee met de politie

Afgelopen weekend liepen VVD-raadsleden Annette Brul en Lennart van der Plas een nacht mee met de Katwijkse politie. Zij wilden onder meer ervaren hoe de agenten hun werk beleven en waar zij in een gemiddelde nacht mee te maken krijgen.

Brul voert namens de VVD regelmatig het woord over veiligheid. Zij was onder de indruk van het 'meeloopnachtje'. "Door mee te kunnen lopen met de meldingen, die uiteenliepen van geluidsoverlast tot een persoon die problemen veroorzaakte in de relationele sfeer, tezamen met de controle in het horecagebied, hebben we een goede indruk gekregen van het politiewerk in een nachtdienst in Katwijk.”

“We hebben groot respect voor hoe geduldig de politie omgaat met alle meldingen en de manier van optreden. Soms is het beter om niet altijd zichtbaar te zijn om provocerend gedrag te voorkomen. Tussen de meldingen door spraken we op het bureau onder meer over ondermijning en wat de gemeente eraan kan doen om dit tegen te gaan. Al met al was het voor ons een heel nuttige nacht."

De VVD hield zich de afgelopen maanden veel bezig met de veiligheid in onze gemeente. Zo vroegen we het college onder meer proactief te communiceren over enkele schietincidenten deze zomer, waarover veel geruchten via social media werden verspreid. Ook deelden we onze zorgen over de pilot in de horeca, waarbij omwonenden vooraf niet waren betrokken, en gingen we in gesprek met boa's van de gemeente.