Vraagtekens bij verloop proef Hoornes

Afgelopen week sprak de gemeenteraad over de warmte- en koudevoorziening van het nieuwe Integraal Kind Centrum (IKC+) in de Hoornes. Hier zullen vanaf 1 januari onder meer de Daltonschool en De Windvang worden ondergebracht.

Uiteraard is er in dit pand straks warmte en koude nodig, dus tot zo ver weinig spannends. Maar wanneer we iets verder uitzoomen, plaatst de VVD wel vraagtekens bij alle ontwikkelingen rondom het project 'Hoornes Aardgasvrij'. Zo is inmiddels de aanbesteding van het warmtenet in Kalkoven tweemaal mislukt en heeft de gemeente nu in allerijl zelf warmtepompen moeten aanschaffen, zodat deze vóór de opening van het nieuwe gebouw van IKC+ zijn geïnstalleerd.

In het korte debat hierover vroeg de VVD onder meer aandacht voor de oplopende kosten voor het hele project en het late moment waarop nu nog een warmte- en koudevoorziening geregeld moet worden voor IKC+. In reactie hierop erkende het college dat het te lang heeft geduurd voor het voorstel aan de gemeenteraad is voorgelegd.

De proef in de wijk Kalkoven verloopt al met al nog weinig succesvol. Vorig jaar schreven we in ons verkiezingsprogramma al dat we geen bestaande woningen in onze gemeente van het gas af kunnen halen voor de definitieve resultaten van de proef bekend zijn. Het verdere vervolg zal door de VVD dan ook met kritische blik worden gevolgd.