Inzet VVD gemeentelijke organisatie

Vanavond, 14 september, wordt de Katwijkse gemeenteraad geïnformeerd over de 'ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie'. Hierbij zal de gemeentesecretaris - de hoogste ambtenaar van de gemeente - een toelichting geven.

De VVD is in brede zin benieuwd naar de ontwikkelingen rondom de werving van nieuwe ambtenaren. Vorig jaar gaf het college nog aan dat er extra personeel nodig is om alle taken van de gemeente goed te kunnen vervullen, en dat de werkdruk op het moment heel hoog is. We willen weten hoe dit er nu voor staat, ook in het licht van de nieuwe begroting waarover de gemeenteraad in november een besluit neemt.

We zagen en zien dat de gemeente relatief veel personeel inhuurt. Wat de VVD betreft is het belangrijk om op duurzame wijze de organisatie te versterken. Dat betekent: inzetten op behoud van het huidige personeel en voor nieuwe functies zo veel mogelijk medewerkers in eigen dienst inzetten. Inhuur kan soms van waarde zijn, bijvoorbeeld bij tijdelijke opdrachten, maar juist voor de lange termijn wil je een vaste ploeg mensen waar je op kunt bouwen.

Lukt het (nog) niet om medewerkers te vinden, dan zien we liever dat bepaalde projecten en plannen die het college heeft maar even worden uitgesteld, zeker als er geen (wettelijke) noodzaak is deze uit te voeren. Je kunt beter eerst je organisatie op orde brengen, dan koste wat het kost ‘snel scoren’ op korte termijn, zo vindt de VVD.

Daarbij weegt voor de VVD ook zwaar mee dat we regelmatig berichten ontvangen van inwoners en ondernemers die met een nieuwe ambtenaar te maken krijgen, of met een ingehuurde medewerker die in sommige gevallen nauwelijks de Katwijkse context kent. Heel vervelend, want niemand heeft zin om weer een heel verhaal opnieuw te moeten delen wanneer er geen of geen goede overdracht is. Daarom blijft onze inzet om vooral eerst op een stabiel personeelsbestand in te zetten.