Verbazing over doorzetten verbod uitsupporters

Ook dit seizoen zijn uitsupporters niet welkom bij voetbalderby’s in onze gemeente. Dit liet de burgemeester vorige week weten in antwoord op vragen van de VVD, nadat we via de media moesten vernemen dat er geen pilot komt.

De beantwoording roept bij de VVD grote verbazing op. In juni zei de burgemeester in een commissiedebat namelijk nog het volgende: “Na de maatregel om geen uit-publiek toe te staan zijn er geen ordeverstoringen geconstateerd. Dat is positief. […] Dat betekent dat de basis heel goed is geweest in het afgelopen jaar”, gevolgd door: “Het is vooral afhankelijk van de supporters of in het komend seizoen al kleine proeven kunnen worden gedaan waarbij uit-publiek weer aanwezig is”.

De burgemeester laat nu weten nog niet met supporters (maar alleen met verenigingen) te hebben gesproken, en het seizoen is bovendien nog maar net begonnen. De VVD begrijpt de snelle conclusie dan ook niet om het komende jaar helemaal geen uitsupporters toe te staan, na de positieve uitspraken van de burgemeester vlak voor de zomer en het rustige verloop van het afgelopen seizoen.

We vonden en vinden het buitensporig om een hele grote groep goedwillende supporters de toegang tot wedstrijden te ontzeggen: in plaats daarvan zien we veel liever dat wordt ingezet op een dadergerichte aanpak. Daarnaast kan juist het spreken mét supporters helpen om tot een oplossing van de problematiek te komen. Het is teleurstellend dat de burgemeester zijn toezegging uit juni hieromtrent nu niet nakomt. Hiermee is het ook maar de vraag of er meteen in het volgende voetbalseizoen met publiek kan worden gespeeld, omdat dat wel op zorgvuldige wijze moet gebeuren. Juist proeven zouden hierbij kunnen helpen.