Voetbalvelden blijven (helaas) afgesloten op zondag

Zo midden in de zomer is het tijd voor een heuse ‘Throwback Thursday’, over een onderwerp waarover we hier nog niet eerder berichtten: de afsluiting van (gemeentelijke) voetbalvelden op zondag.

De VVD vindt het belangrijk dat onze jongere inwoners kunnen buitenspelen en dat sport- en beweegvoorzieningen toegankelijk zijn. Zes dagen in de week kan dit al, wanneer de poorten van diverse voetbalverenigingen veelal zijn geopend. Op zondag zijn de deuren gesloten, terwijl er juist dan ook veel behoefte bestaat om bijvoorbeeld met vrienden een balletje te trappen.

Nu zien we in de praktijk dat er over hekken wordt geklommen om toch maar op de velden te kunnen komen, wat leidt tot gevaarlijke situaties en mogelijke verwoningen. Daarom kwamen we in de gemeenteraad met het voorstel om ook te bekijken of het sporten op zondag mogelijk kan worden gemaakt, door de hekken ook die dag te openen. Bewust willen we clubs hiertoe niet verplichten, maar in ieder geval wel verkennen wat de mogelijkheden zijn om dit te doen. De gemeente betaalt immers ook voor een substantieel deel mee aan de velden.

Steun voor ons voorstel kwam er van de PvdA, KiesKatwijk en D66 Katwijk. De christelijke partijen stemden tegen, evenals DURF en GemeenteBelangen. Hierdoor was er geen meerderheid voor ons voorstel.

Een gemiste kans voor open doel, wat ons betreft! We zien immers de groeiende behoefte om te kunnen sporten, wat zich uit door het in groten getale klimmen over hekken. Dan kun je het sporten wat ons betreft maar beter op veilige wijze mogelijk maken, in plaats van de ‘illegale praktijk’ in stand te laten zoals nu gebeurt.