Debat oud- en nieuwfeest 'schertsvertoning'

Al jaren organiseert de Stichting Katwijkse Activiteiten (SKA) een oud- en nieuwfeest op het parkeerterrein De Noordduinen in Katwijk aan Zee. Jarenlang een groot succes, met op het hoogtepunt zo'n 4.000 bezoekers. De afgelopen jaren ging het feest door corona en onenigheid over de financiering niet door. Wat de VVD betreft is het tijd om de organisatie achter SKA nu de duidelijkheid te geven die ze verdienen. Na een debat van zo'n 4 uur - inclusief ruim 2 uur schorsing - is er echter nog altijd geen besluit genomen. Betreurenswaardig, vindt de VVD.

De wereld is veranderd. Om een groot evenement als SKA te kunnen organiseren, vragen leveranciers vaak een aanbetaling vooraf. Maar €15.000,- subsidie plus €69.000,- voorfinanciering door de gemeente voor dit evenement vindt de VVD een te groot risico. Bovendien wordt door de politie aangegeven dat het evenement in het kader van veiligheid niet meer noodzakelijk is. Natuurlijk is dat niet zo zwart/wit en weet je alvorens nooit hoe het zal verlopen, maar dit advies was voor de VVD wel een reden tot terughoudendheid.

Een 'normaal' evenement ontvangt in onze gemeente maximaal €5.000,- subsidie. Wanneer het voor de veiligheid niet meer nodig is, vindt de VVD het niet uit te leggen dat dit evenement ruim meer subsidie én een groot bedrag aan voorfinanciering door de gemeente krijgt. Na een urenlang debat is er echter nog geen besluit genomen en is het onderwerp over de zomer heen getild. Het verloop van het debat kan gerust een 'schertsvertoning' worden genoemd en schaadt wat ons betreft het vertrouwen in de politiek. Urenlang ging het vooral over politieke spelletjes en gesprekken achter de schermen waar SKA niks aan heeft. We hopen dat er na de zomer alsnog snel een duidelijk besluit voor de lange termijn wordt genomen.