Nieuw beleid 'parkeren op eigen terrein' oneerlijk

In 2020 besloot de Katwijkse gemeenteraad unaniem dat er nieuwe regels komen rond parkeren op eigen terrein (ook wel bekend als POET), máár dat iedereen die nu een vergunning heeft om op straat te mogen parkeren, deze wel kan behouden. Amper drie jaar later gaat dit beleid echter alweer worden teruggedraaid, tot verbazing en teleurstelling van de VVD.

De VVD vindt in beginsel dat bewoners zelf moeten kunnen bepalen wat zij met hun erf of garage doen. Je betaalt daar immers ook belasting voor. Tegelijkertijd begrijpen we dat het aantal (openbare) parkeerplaatsen in sommige wijken schaars is. Met de voorgenoemde overgangsregeling konden we eerder dan ook met het beleid instemmen.

We vinden het niet eerlijk dat de overgangsregeling nu alsnog geschrapt wordt. Het bijhouden daarvan kost de gemeente vrijwel geen administratie en bewoners gebruiken hun garage nu bijvoorbeeld soms voor de opslag van een boot, aanhanger of motor. Voor bewoners in een vergunningsgebied kan dat straks niet meer, omdat geëist wordt dat hier de auto komt te staan.

Deze week neemt de gemeenteraad een besluit over het aangepaste beleid, dat vanaf 1 januari 2025 zal ingaan. Na een debat vorige week lijkt een ruime meerderheid hier voor te zijn. De VVD zal in de raad herhalen dat dit beleid oneerlijk is en honderden bewoners raakt aan wie eerder nog een overgangsregeling is toegezegd.