Gemeenteraad, KNRM en KRB slaan handen ineen: "Er is meer nodig om veiligheid te versterken."

De afgelopen weken was het al regelmatig prachtig zomerweer, en dan moet het échte hoogseizoen nog beginnen. Een goed moment om aandacht te vragen voor de veiligheid op en rond het Katwijkse strand. Want zeker wanneer elke seconde telt, moeten de KNRM en KRB snel op het strand kunnen komen.

Helaas gaat het bij drukte nog niet altijd even goed. Vooral fout geparkeerde fietsen zorgen voor vertraging en gevaarlijke situaties, omdat de reddingsdiensten soms al zigzaggend de zee proberen te bereiken.

Dat moet beter. Samen met de hele gemeenteraad kwam de VVD gisteren daarom met een pakket aan maatregelen om de veiligheid op en rond het strand te verbeteren. Zo willen we dat de gemeente een vast aanspreekpunt voor de KNRM en KRB benoemt, roepen we op om te laten weten hoeveel het extra markeren van de aanrijroute zou kosten, zien we graag dat er gekeken wordt naar extra fietsparkeerplaatsen, doen we een suggestie voor een markering van de strandopgang met vlaggen én vragen we of er blijvend gecommuniceerd kan worden wanneer er toch weer problemen ontstaan met de doorgang van de reddingboot.

De voorgenoemde maatregelen komen mede vanuit de KNRM en KRB zelf en worden door voorgenoemde politieke partijen van harte onderschreven. Dankzij unanieme steun is ons voorstel aangenomen en komen we een stapje dichter bij betere en snellere toegang van de KNRM en KRB tot het Katwijkse strand.