Geen windturbines op Valkenburgse Meer

De afgelopen jaren onderzocht de gemeente of het Valkenburgse Meer een geschikte locatie is voor de plaatsing van windturbines. Het antwoord hierop is zonneklaar: nee.

De VVD steunt dan ook de brief die het gemeentebestuur richting de provincie gaat sturen. Hierin maakt zij duidelijk dat er serieus naar de mogelijkheden is gekeken, maar voor windturbines om diverse redenen geen plek is. Zo zien bewoners en ondernemers het niet zitten, is de locatie niet interessant voor marktpartijen en zijn er alternatieve energiebronnen mogelijk. Daarmee zijn de windturbines nog niet helemaal definitief voor altijd van de baan, maar geven we wel een zeer belangrijk signaal af richting de provincie.

Tegelijkertijd moet ook Katwijk aan de slag met de energietransitie. Daarom riepen we het college eerder dit jaar al op te kijken of er opties zijn om duurzame energie te verkrijgen dat elders is geproduceerd. In onze eigen volgebouwde regio is er immers weinig plaats voor zonneweiden en windturbines. Ook onderzoekt het college nu zelf welke andere mogelijkheden haalbaar zijn om te verduurzamen.