Gemeenteraad in de bres voor KNRM

Afgelopen week bracht een afvaardiging van de gemeenteraad, bestaande uit VVD, CDA Katwijk, D66 Katwijk, ChristenUnie en DURF, een boeiend werkbezoek aan de KNRM Katwijk. Deze particuliere stichting, die al bijna tweehonderd jaar actief is in onze gemeente, doet zeer belangrijk en soms levensreddend werk op en rond de Noordzee en wordt volledig gerund door gedreven vrijwilligers.

De toegang van het boothuis naar het strand blijft helaas een issue, hoewel hier vanuit de gemeenteraad de afgelopen jaren al regelmatig aandacht voor is gevraagd. Niet zelden blokkeren fietsen, scooters en auto’s een snelle toegang tot het strand. Raadsleden van voorgenoemde partijen zien diverse opties voor het verbeteren van de situatie: meer inzet van boa’s op drukke momenten, het gebruik van cameratoezicht, het duidelijker markeren van het deel waar niet mag worden geparkeerd (bijvoorbeeld door het volledig rood kleuren van dit deel) en/of een wat groter deel van de strandopgang asfalteren, zodat er meer ruimte wordt gecreëerd voor het parkeren van fietsers en scooters. Zij vragen het college in te gaan op deze suggesties.

Ook digitale informatieborden, dan wel de toegangsweg van de reddingboot markeren met vlaggen zouden kunnen helpen om de weg naar het strand vrij te houden of snel vrij te maken bij een noodsituatie. VVD, CDA Katwijk, D66 Katwijk, ChristenUnie en DURF vragen daarom aan het college om in te gaan op de verschillende ideeën die bij de partijen leven, zodat we veilig de zomer in kunnen gaan.

In de bijlage zijn alle vragen van de voorgenoemde partijen te vinden.