[UPDATE] Grote verbazing VVD om sluiting tunneltje

Het tunneltje Duinviool bij de Zanderij gaat dicht voor autoverkeer, en wel al in de komende maanden. Dat blijkt uit een brief van het gemeentebestuur. De VVD heeft hier met grote verbazing kennis van genomen, omdat in december nog een motie van CDA, VVD en DURF werd aangenomen om het tunneltje langer open te houden.

In de brief wordt erop gewezen dat de ombouw van het tunneltje snel nodig is voor de aanleg van de busbaan. Deze wordt waarschijnlijk echter pas in 2025 in gebruik genomen. Ook zou het financieel aantrekkelijk zijn de ombouw nu al te laten plaatsvinden, zonder dat dit in de brief verder wordt onderbouwd.

De VVD was, is én blijft tegen de sluiting van het tunneltje. Liefst 70% van de omwonenden is vóór openhouden van het tunneltje voor autoverkeer, blijkt uit een recent en representatief onderzoek. Bovendien was de recente motie van de meerderheid van de gemeenteraad glashelder. We zullen ons beraden wat we nog kunnen doen om het tunneltje alsnog langer open te houden voor autoverkeer. De houding van het college in dezen stelt de VVD zeer teleur.

Update 22 maart: Inmiddels hebben we het college gevraagd wanneer de tunnel precies zal sluiten. Op basis van deze reactie bepalen we onze vervolgstappen.