VVD: niet meer regeldruk voor voetbalclubs

Voetbalclubs die potentieel elke wedstrijd als evenement moeten aanmelden, een burgemeester die meer macht krijgt en een uitverbod op supporters bij derby’s dat vast beleid dreigt te worden: de aanstaande wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) zorgt ervoor dat Katwijk op dit gebied een van de strengste lokale wetten van Nederland krijgt. De VVD was in een debat hierover vorige week kritisch, omdat het nieuwe beleid vooral goedwillende supporters en vrijwilligers van amateurverenigingen raakt.

De VVD staat voor veiligheid in het amateurvoetbal. In 2022 ging het daarin té vaak mis. Na vragen van de VVD wordt er nu gewerkt aan een nieuw veiligheidsconvenant amateurvoetbal. Ook is er met de KNVB overleg om de veiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld d.m.v. preventie, signalering en sanctionering. Goede stappen om het voetbal weer veilig en plezierig te maken voor iedereen.

In dat licht is het vreemd dat juist nu nieuwe regelgeving wordt voorgesteld, terwijl de gesprekken met clubs en de KNVB nog lopen. Ook waren, tot de VVD vragen stelde, de voetbalclubs geheel niet betrokken bij het nieuwe beleid. Niet oké: juist deze wijzigingen die een grote impact hebben moet je goed overwegen en bespreken.

Deel zorgen weggenomen
In het debat nam de burgemeester een deel van de zorgen van de VVD weg, door toe te zeggen dat de nieuwe APV zo wordt geformuleerd dat alleen (bepaalde) oefenwedstrijden als evenement moeten worden aangemeld. Dat maakt een belangrijk verschil; voor élke wedstrijd een vergunningsplicht zou clubs flink meer administratiedruk opleveren. Ook de VVD vindt het redelijk dat bij een oefenduel tegen bijv. een betaald voetbalvereniging de gemeente en politie tijdig in kennis worden gesteld. Daarnaast zal de burgemeester de gemeenteraad halfjaarlijks rapporteren over de inzet van gebiedsverboden, die straks makkelijker kunnen worden opgelegd. We wachten een gewijzigd voorstel af voor we ons definitieve standpunt bepalen.