VVD kritisch op communicatie na brand

© Foto: Cor de Mooij

Op dinsdag 31 januari vond in de vroege ochtend een brand plaats in een loods aan de Valkenburgseweg te Katwijk aan den Rijn. Bij deze brand kwam asbest vrij, wat door de harde wind terechtkwam in Kleipetten in Rijnsburg. De wijk werd hierna enkele uren afgesloten voor zowel inkomend als uitgaand verkeer. De VVD heeft aan het college vragen gesteld over het ervaren gebrek aan communicatie in de uren na de brand.

De VVD-raadsleden Lennart van der Plas en Annette Brul vragen zich onder meer af waarom in- en uitgaand verkeer werd tegengehouden, maar bewoners van de wijk zelf niet zijn gewaarschuwd. Hierdoor kwamen mensen buiten die achteraf beter binnen hadden kunnen blijven, zoals schoolgaande kinderen of bewoners die hun hond uitlieten.

De liberalen willen daarnaast weten waarom er vanuit de gemeentelijke website en social media nauwelijks werd bericht over de brand, en hoe omwonenden die digitaal minder vaardig zijn kennis konden hebben van de gevaren. Tot slot vraagt de partij zich af welke ‘lessons learned’ er worden meegenomen vanuit deze brand, zodat de communicatie in het vervolg beter zal gaan.

Alle vragen zijn te vinden in de bijlage.