VVD eist actie na nieuw incident rond voetbalwedstrijd

Al decennialang is voetbal de meest beoefende sport in onze gemeente. Wekelijks halen duizenden kinderen en volwassenen plezier uit het zelf voetballen of bezoeken van wedstrijden. Helaas zien we al jaren dat, vooral rondom grote voetbalderby's van eerste elftallen, een kleine groep "supporters" zorgt voor incidenten en ongeregeldheden.

Voetbalverenigingen, de gemeente en de politie kijken en wijzen naar elkaar, maar een echte aanpak van het probleem komt er niet. Helaas was er gisteren weer een incident te betreuren, ditmaal bij de wedstrijd tussen Rijnsburgse Boys en Quick Boys. Voor de VVD is de maat vol. Er is actie en een andere aanpak nodig om te zorgen dat de grote meerderheid van goedgezinde supporters op een fijne manier wedstrijden kan blijven bezoeken.

De VVD heeft derhalve de volgende vragen gesteld aan het college:
1.    Is het college bekend met het incident rondom de wedstrijd Rijnsburgse Boys - Quick Boys van 19 april 2022?
2.    Is het college het met de VVD eens dat het onacceptabel is dat mensen, in het bijzonder onschuldige kinderen, gewond raken bij een voetbalwedstrijd?
3.    Hoeveel politie-inzet is aanwezig geweest rondom de voorgenoemde wedstrijd?
4.    Is het college van mening dat een andere politie-inzet dit incident had kunnen voorkomen?
5.    Is door de politie actie ondernomen jegens degenen die dit incident hebben veroorzaakt? Zo neen, waarom niet?
6.    In recent door de VVD gestelde informatieve vragen (beantwoord d.d. 13 april 2022) wordt aangegeven dat voetbalverenigingen zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid in hun complex. Rondom de complexen wordt bij zogeheten risicowedstrijden echter wel politie ingezet. Waarom is de politie niet preventief aanwezig op het complex?
7.    In dezelfde informatieve vragen staat het volgende aangegeven: “De burgemeester maakt geregeld gebruik van zijn bevoegdheden ter voorkoming en bestrijding van geweld rondom voetbalwedstrijden. Te denken valt aan: Inzet van een noodbevel bij concrete dreiging, wijzigen van de aanvangstijd van wedstrijden, het niet laten schenken van alcohol tijdens de wedstrijd, het opleggen van buscombi’s aan uitpubliek en zelfs het verbieden/verplaatsen van (oefen)wedstrijden. In totaal worden dit soort maatregelen in een voetbalseizoen meer dan een tiental keer genomen.” Is het college van mening dat deze maatregelen afdoende zijn om geweld rondom voetbalwedstrijden te voorkomen? Zo neen, is het college het met de VVD eens dat er gekeken moet worden naar andere maatregelen, wanneer deze klaarblijkelijk onvoldoende soelaas bieden?
8.    Is de burgemeester van zins om de bevoegdheden te gebruiken die hij heeft in het kader van de Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (MBVEO), zoals het opleggen van een meldplicht dan wel gebiedsverbod aan personen die zich structureel misdragen rondom voetbalwedstrijden? Zo neen, waarom niet?
9.    Wat is volgens het college nodig om incidenten als deze in de toekomst te voorkomen?