Eén week na de verkiezingen. En nu?

Vorige week ging 58,41% van de kiesgerechtigde Katwijkers, Rijnsburgers en Valkenburgers naar de stembus. Inmiddels is de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen officieel vastgesteld en is bekend welke 33 raadsleden zijn gekozen. Maar wat gebeurt er nu? En hoe komt er straks een nieuw college? We nemen je daar graag in mee.

In totaal zijn bij de verkiezingen negen partijen gekozen. Elk van deze partijen kan in een nieuw gemeentebestuur terechtkomen, als ze gezamenlijk maar tot een meerderheid komen. Er zijn dan ook tal van combinaties denkbaar. Met de uitslag zijn er wel minimaal drie partijen nodig om tot een meerderheid van ten minste 17 zetels te kunnen komen.

De grootste partij – in dit geval DURF – neemt het initiatief voor de eerste besprekingen. DURF heeft in de media inmiddels laten weten hiermee bezig te zijn en verwacht binnen korte tijd met meer nieuws te komen. De partij zal verkennen of en op welke manier er een nieuw college gevormd kan worden. Normaliter zal een zogeheten informateur dit namens hen doen.

Hoe het proces hierna verloopt, hangt mede af van het advies van de informateur en de mogelijkheden én onmogelijkheden die hij of zij ziet voor een nieuw college. Ondertussen zit de gemeenteraad niet stil. Van de 33 raadsleden zijn er straks 16 nieuw. Zij zullen zich de komende periode inwerken in alle zaken die spelen in onze gemeente. Hierbij worden ze ondersteund door de gemeente.

Namens de VVD zullen Lennart van der Plas en Annette Brul-van Egmond de nieuwe fractie gaan vormen. Heb je vragen over dit bericht, of is er een onderwerp dat je met hen wilt delen, dan kun je altijd concept opnemen via fractie@vvdkatwijk.nl. Onze raadsleden staan je graag te woord.