Katwijk blijft goed, wordt beter!

De VVD kijkt uit naar de gemeenteraadsverkiezingen. Want: veel gaat goed in onze gemeente, maar het kan beter. Daarom is het heel belangrijk om komende week te gaan stemmen. Alleen op die manier wordt echte verandering mogelijk. Bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen was de opkomst namelijk 62%, terwijl bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen 83% van de kiesgerechtigden een stem uitbracht. Dit zorgt ervoor dat de christelijke partijen nog altijd een meerderheid hebben in onze gemeente.

Bij lokale verkiezingen komen kiezers van christelijke partijen trouw opdagen. Hierdoor kan het gebeuren dat landelijk nog geen 33% op een christelijke partij stemt, terwijl dit bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen bijna 47% was.

De VVD heeft niks tegen christelijke partijen of kiezers. Sterker nog: we werken na de verkiezingen graag samen in een coalitie met een goede mix van zowel christelijke als niet-christelijke partijen. Bovendien staan er bij ons meerdere kandidaten op de lijst die zelf gelovig zijn. Voor onze gemeente zou het echter heel goed zijn als er wat meer verscheidenheid komt in het bestuur.

Vanuit de oppositie hebben we ons in de afgelopen jaren ingezet voor talloze zaken op het gebied van wonen, verkeersveiligheid en een gezond financieel beleid. Soms lukte het daarbij om met andere partijen tot een meerderheid te komen. We voorkwamen bijvoorbeeld dat er een nieuwe bibliotheek kwam in de Noordzeepassage in Katwijk aan Zee, in de Rijnsburgse Brouwerstraat is er nu een vrachtwagenverbod (die nog wel beter gehandhaafd moet worden) en er komen straks in de nieuwe wijk Valkenhorst 600 extra betaalbare woningen.

Wonen is wat ons betreft hét thema van deze verkiezingen. Zo wordt er over Valkenhorst al twintig jaar veel gesproken, maar de eerste paal is nog steeds niet gezet. En er zijn verschillende braakliggende terreinen binnen onze dorpen zelf waar allang gebouwd had kunnen worden en dat nu alsnog moet gebeuren, bijvoorbeeld door minder regelgeving en het sneller uitgeven van vergunningen. Daar gaat de VVD graag mee aan de slag, ook in samenwerking met de regio en landelijke overheid waar we goede connecties hebben.

Daarnaast staat verkeersveiligheid voor de VVD hoog in het vaandel. Er zijn een aantal gevaarlijke kruispunten en wegen in onze gemeente waar met veel meer tempo iets aan moet gebeuren. We denken dan bijvoorbeeld aan het Bosplein in Katwijk aan Zee, de afrit van de N206 in Katwijk Noord en de Hoofdstraat in Valkenburg, waar het al veiliger is geworden, maar nog niet veilig genoeg. Hier moet de gemeente prioriteit aan geven.

De VVD is een optimistische partij. Met verfrissende ideeën, onze nieuwe lijsttrekker Lennart van der Plas en al onze andere kandidaten, gaan wij de komende jaren ons uiterste best doen voor alle Katwijkers, Rijnsburgers en Valkenburgers. Daar mag u op rekenen!