Kandidaat-raadsleden bezoeken Politie Katwijk

Deze week gingen onze kandidaat-raadsleden Vanja Ljujic (5) en Frances Ohlenroth (6) langs bij de Politie Katwijk. Het was een informatief én gezellig werkbezoek! Hieronder doen Vanja en Frances verslag.

"Woensdagavond 2 maart werden wij, Vanja en Frances, hartelijk ontvangen op het politiebureau Katwijk door teamchef Peter Koot en jeugdcoördinator Herman Oude Velthuis. Het korps met hoofdvestiging in Katwijk bedient naast de gemeente Katwijk ook de gemeente Noordwijk. De twee korpsen zijn een jaar geleden samengevoegd en bestaan uit - op papier - 108 fte. Zij maken deel uit van het district Den Haag.

Op dit moment echter is er een flink personeelstekort. Er zijn veel mensen uitgestroomd, waar geen rekening mee is gehouden. Ook is er onvoldoende geld beschikbaar gesteld voor de instandhouding van het politiekorps. Zo mist de teamchef zeker elf agenten op straat door capaciteitsproblemen. Er kiezen daarnaast onvoldoende mensen voor de opleiding, die inmiddels nog maar twee jaar duurt. De verkorte opleiding maakt ook dat de net afgestudeerden veel begeleiding nodig hebben. Kortom, zo stelt de teamchef: er is meer geld nodig voor het in stand houden van de veiligheid op straat.

Het waarborgen van de veiligheid
Voor horeca en evenementen zijn er veel agenten op straat nodig. Er zijn veel feestweken in de gemeente, waarin vooral na 23.00u de problemen met overmatig drank- en drugsgebruik beginnen. Op dit moment reageert de politie hierop reactief; door personeelstekort is er geen of weinig mogelijkheid tot preventie.
Een voorstel van de politie is dan ook om de veiligheid te laten waarborgen door beveiliging als voorwaarde te stellen bij de afgifte van een vergunning voor een dergelijk evenement.

Veiligheid op straat is echter niet het enige werk dat onze veiligheid waarborgt. Zo is er ook een wijkagent ondermijning. Het instellen van deze functie was een keuze van de burgemeester. De wijkagent ondermijning ziet met name op de strijd tegen drugs, witwassen, illegale bewoning en controle op werkvergunningen.

Het cameratoezicht is uitgebreid, waar de politie blij mee is. Dit toezicht is er nu ook op het Andreasplein en in de Princestraat. Cameratoezicht in de gemeente is beperkt tot het uitgaansgebied in Katwijk aan Zee. Vanuit het bureau kan men op de camerabeelden zien of en waar er inzet nodig is. Ook is er mankracht nodig voor inzet bij incidenten met verwarde personen, waarbij het soms maanden duurt voor er wordt ingegrepen. Om een beeld te vormen: er zijn per jaar 800 meldingen van verwarde personen in de gemeenten Katwijk en Noordwijk samen.

Jeugdvoorzieningen
Dan de jeugd. De jeugdcoördinator geeft aan dat er door het korten op financiële middelen minder gedaan kan worden in het kader van jeugdpreventie: het voorkomen dat kinderen en jongeren in de problemen komen door drank- en drugsgebruik. Daarnaast brengt hij het platform Cocon ter sprake: een initiatief van huisarts Hans Moolenburgh. Dit is een samenwerking van Halt, Brijder, De Brug en de ex-gedetineerdenhulp, ter bestrijding van de verslavingsproblematiek.

Ook worden projecten opgezet als voorlichting voor de jeugd, zoals het “geldezelproject”. Er is een digitale game gemaakt, waarmee voorlichting op scholen plaatsvindt over het gevaar om geronseld te worden door criminelen die frauderen en de jongeren gebruiken als geldezel voor witwaspraktijken. Het cyberproject 'Shitzooi' won in 2019 de Hein Roethofprijs. Dat was een game over sexting. Deze game wordt nu landelijk op scholen ingezet om de kinderen de gevaren te leren herkennen van sexting. De teamchef is door dit initiatief uitgenodigd door de Koning bij de jaarlijkse Uitblinkerslunch.

Conclusie
Onze gastheren eindigden hun verhaal met de positieve mededeling dat in Katwijk een heel goede sociale controle is en dat er nergens in Nederland een groter verenigingsleven is dan in Katwijk. Op onze vraag wat wij als VVD zouden kunnen betekenen voor hen in de Katwijkse politiek, antwoordden onze gastheren dat wij uitgenodigd zijn om Katwijk veiliger te maken in de breedste zin van het woord. Omdat veiligheid hoog in het vaandel van de VVD staat, hebben wij kunnen zeggen dat wij ons hiervoor van harte willen inzetten. We kijken terug op een fijn bezoek, met dank aan onze gastheren."