Laat het Zanderijtunneltje open!

In december werden we verrast door het nieuws dat het Zanderijtunneltje en een deel van de Nieuwe Duinweg in Katwijk aan den Rijn alleen nog toegankelijk worden voor fietsers en voetgangers, en niet meer voor automobilisten. Onacceptabel, wat de VVD betreft. Voor veel bewoners met auto is het tunneltje namelijk een belangrijke ontsluiting. Daarom zullen we ons in de gemeenteraad verzetten tegen de plannen.

Extra bijzonder is dat er dit jaar twee enquêtes zijn gehouden onder bewoners, waarbij tot twee keer toe een meerderheid voorstander was van het openhouden van het tunneltje voor autoverkeer. Zo hoort de gemeente niet met haar inwoners om te gaan. Helaas sluit dit nieuws aan bij eerdere ervaringen: de gemeente moet inwoners serieuzer nemen als zij ergens bij betrokken worden, zoals bij enquêtes.

Wel zijn we van mening dat de veiligheid in het Zanderijtunneltje verbeterd moet worden. Als aandachtspunt uit de enquêtes kwam naar voren dat fietsers en voetgangers het tunneltje als onveilig ervaren, onder meer door de inrichting en de slechte verlichting. Wat ons betreft gaat de gemeente zich richten op deze aanpassingen, in plaats van rigoureus al het autoverkeer weigeren.