Vernieuwing Hoftuinplein laat op zich wachten

Het Hoftuinplein in Rijnsburg verdient een opknapbeurt. Al jaren wachten de lokale ondernemers tot gestart wordt met de toegezegde renovatie, maar tot op heden is er nog niet gestart met de herinrichting. Sterker nog: de nieuwe plannen zijn nog geen eens aan de gemeenteraad voorgelegd. Enige tijd geleden stelden we daarom vragen aan het college.

Die vragen zijn inmiddels beantwoord. Duidelijk wordt dat het nog zeker een jaar gaat duren voordat het Hoftuinplein aangepakt gaat worden. Volgens de gemeente is de vertraging opgelopen door bezuinigingsmaatregelen. Inmiddels wordt er wel een en ander in gang gezet, maar voor er daadwerkelijk begonnen wordt, zijn we nog zeker een jaar verder. Dit terwijl ondernemers vijf jaar geleden al akkoord gaven voor de vernieuwing.

Positief aan de nieuwe plannen is dat het milieupark verplaatst wordt. Hiermee kunnen we de overlast en verrommeling tegengaan. De markt blijft gevestigd op het Hoftuinplein en is zo geplaatst dat deze zo min mogelijk parkeerplekken inneemt: gunstig voor zowel de vaste ondernemers als de marktkooplui.

We balen ervan dat dit allemaal zo lang moet duren. Aantrekkelijke en goed onderhouden winkelcentra zijn immers erg belangrijk voor onze gemeente. Ook is het niet goed dat betrokken ondernemers zo lang ‘aan het lijntje’ worden gehouden. Het is fijn dat er nu iets meer duidelijkheid is en dat de herinrichting er echt aan lijkt te komen. We blijven in contact met de lokale ondernemers en houden in de gaten dat de gemeente hier ook echt aan de slag gaat.