Wéér vertraging woningbouw Valkenhorst

Al jaren wordt er achter gesloten deuren gesproken over de nieuwe wijk Valkenhorst, tot ongenoegen van de VVD. We zagen een lange reeks van vastgelopen onderhandelingen, wederzijds wantrouwen en meer slechte ontwikkelingen. En het volgende probleem dient zich alweer aan: stikstof.

Omdat het ten westen van Valkenhorst gevestigde duingebied Natura 2000-gebied is, zitten er strenge grenzen aan de uitstoot van stikstof. Dit bemoeilijkt de aanleg van een nieuwe woonwijk. Anderhalf jaar geleden leek de oplossing in zicht te zijn: bouwbedrijf BPD bezit een groot stuk grond op voormalig vliegkamp Valkenburg en wil daar graag op bouwen. De onderneming had daarom twee oude boerderijen opgekocht: één zonder koeien maar nog wel met uitstootrechten, en één met koeien.

Het totaal aan uitstootrechten voor deze twee boerderijen was ruim voldoende om de hele wijk te kunnen bouwen, dus ook de woningen in het gedeelte van de wijk dat in eigendom is van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). Natuurlijk zorgen virtuele koeien niet voor een vermindering van uitstoot, maar in dit geval tellen zij wel mee in de berekening. Voor de woningen op de grond van het RVB wil BPD wel een vergoeding ontvangen.

Wethouder Mostert, er vanuit gaande dat de partijen er wel uit zouden komen, deed alvast wat concessies aan BPD en diende een bestemmingsplan in gebaseerd op deze oplossing. Nu, dus anderhalf jaar verder, zijn we er achter dat de partijen er nog niet uit zijn. BPD kan eventueel zijn deel bebouwen, maar dan moet het bestemmingsplan weer worden aangepast. En ondertussen is er geen oplossing voor de grond van het RVB. Kortom: er is alweer sprake van vertraging.

Daarnaast hangt nog boven de markt dat de berekeningen met virtuele koeien niet worden goedgekeurd. Een Natura 2000-gebied schiet er immers weinig mee op. Het zou daarom goed zijn om met nieuwe oplossingen te komen, zoals het stikstofvrij bouwen in de wijk door elektrische kranen, heimachines en geprefabriceerde woningen. Ook kan de politiek RVB dwingen om genoegen te nemen met minder winst en met BDP in zee te gaan.

Eén ding is zeker: woningzoekenden zijn opnieuw de dupe. De nieuwe woningen in Valkenhorst worden veel duurder, of nog later gebouwd dan de bedoeling was. De VVD zal zich er hard voor blijven maken om het proces te versnellen.