Inbreng VVD bij Algemene Beschouwingen

We staan aan de vooravond van nieuwe verkiezingen. Tijd om deze collegeperiode achter ons te laten en onder leiding van onze nieuwe lijsttrekker Lennart van der Plas de zon weer te zien opkomen boven Katwijk.

Bouwen
Het lukt veel inwoners niet om een betaalbare woning te vinden in onze gemeente. Dat geldt voor zowel (sociale) huur als koop. Voor huurwoningen is er maar één oplossing: meer bouwen. Dat gaat het snelst op plekken waar bouwen is of wordt toegestaan, zoals in de nieuwe wijk Valkenhorst. Daar komen 5.600 woningen, waar de gemeente zo’n twintig jaar over denkt te gaan doen. Dat moet veel sneller kunnen, bijvoorbeeld door bouwvergunningen te beoordelen voor het bestemmingsplan er is. En alleen de noordkant van Valkenhorst is nu volledig gepland. Wij willen dat de rest ook zo spoedig mogelijk wordt ingevuld, zodat bouwers aan de slag kunnen.
Woningbouwvereniging Dunavie bouwt maar heel weinig sociale huurwoningen. Wij hoorden dat dit kwam doordat ze de verhuurdersheffing moesten betalen. Nu deze sterk omlaag gaat, verwachten wij actie. In Valkenhorst zijn 1.120 sociale huurwoningen gepland. Hoe sneller die gebouwd worden, hoe beter. Maar omdat er in de afgelopen jaren zo weinig gebeurde, willen wij ook andere woningbouwverenigingen de kans geven om in onze gemeente te bouwen.
Voor koopwoningen is een deel van de oplossing ook bouwen. Neem nu Valkenhorst. Dankzij de VVD komen er 600 extra betaalbare koopwoningen in die wijk. Die leveren voor de bouwer weinig winst op, dus wij houden scherp in de gaten dat deze huizen ook daadwerkelijk gebouwd worden. In de vrije sector worden de huizenprijzen sterk opgedreven door de lage rente, waar we als gemeente weinig aan kunnen doen. Maar bouwen leidt wel tot doorstroming, waardoor andere woningen vrij komen. Andere maatregelen, zoals de koper verplichten een nieuw huis zelf te bewonen, dus niet te verhuren, kunnen ook ingezet worden. Teveel regels zetten de woningmarkt echter weer op slot. Buiten Valkenhorst kan ook elders in de gemeente gebouwd worden, bijvoorbeeld door oudere woningen af te breken en te vervangen door meer. En wij zijn ook zeker geen tegenstander van goede hoogbouw.

Verkeer en vervoer
Er wordt de laatste maanden weer meer gereisd over de weg. En dat is goed te merken. We zitten nog twee jaar met de ellende van de N206, maar daarna ligt er eindelijk een tweebaansweg. Dan komen de andere knelpunten weer in beeld. Er moet snel iets gebeuren op het Bosplein en de afrit van de N206 bij het Heen. Op langere termijn is een verbinding van de N206 met de A44 ten noorden van Rijnsburg nodig. Wij moeten er samen met Noordwijk en de provincie voor zorgen dat die er komt. Ook moet de N206 tussen de Zeeweg en de Wassenaarseweg vernieuwd worden, wellicht verdiept aangelegd, om de drukte op de Molentuinweg en de Rijnstraat te verminderen.
We willen af van de situatie dat bij elk infrastructuurproject de kosten overschreden worden. Bij alle woningbouwprojecten moeten er voldoende parkeerplaatsen komen. Het huidige college heeft de parkeernorm verlaagd tot het minimum om autobezit te ontmoedigen, en aangenomen dat iedereen auto’s moet delen. Straffen gaat niet helpen, alleen het verbeteren van alle vormen van vervoer. Iedereen wil uiteindelijk zijn auto voor de deur kunnen parkeren. De gemeente moet dat mogelijk blijven maken.

Economie en belastingen
Uiteraard mogen ondernemers in onze gemeente zelf bepalen wanneer hun winkel geopend is. De gemeente verwelkomt daarnaast nieuwe ondernemingen. Het is “ja, mits”, en niet “nee, tenzij”. Dat vereist een cultuurverandering binnen onze gemeente. Onnodige beperkingen, die een ondernemer op de ene plaats verbieden dit en op de andere plaats gebieden dat artikel te verkopen, schaffen we af. De leegstand in sommige winkelgebieden is niet fijn en neemt in de toekomst waarschijnlijk toe. We stimuleren daarom de ombouw naar woningen of andere bestemmingen. We streven naar zo laag mogelijke gemeentelijke belastingen: de hondenbelasting schaffen we af en de toeristenbelasting komt ten goede aan marketing en toeristische activiteiten. De OZB (huizenbelasting) is tussen 2018 en 2022 met liefst 30% verhoogd! Wat ons betreft stijgt de OZB de komende jaren helemaal niet.

Veiligheid
Nu alles weer opengaat, neemt het vandalisme helaas toe. We zetten in op meer samenwerking tussen politie, gemeente, scholen, ondernemers en verenigingen om ernstige overlast tegen te gaan. De politie grijpt in bij incidenten, we zetten overlastgevers sneller het huis uit en de burgemeester gebruikt zijn bevoegdheden om raddraaiers aan te pakken. We vergroten de zichtbaarheid van politie in wijken waar veel ingebroken wordt en zorgen voor goede straatverlichting op hangplaatsen en bedrijfsterreinen. Drugs-, alcohol- en gokverslavingen zijn een probleem in onze gemeente. Preventie is daarvoor een belangrijke oplossing.

Klimaat en energie
De landelijke doelstelling om in 2030 55% minder CO2 te gaan uitstoten, heeft ook voor onze gemeente gevolgen. Voor de VVD zijn draagvlak, goede communicatie en het zetten van realistische stappen in de energietransitie van groot belang. De veranderingen zijn ingrijpend en de discussie daarover moet ruim van te voren beginnen. Katwijk neemt dit soort maatregelen in regionaal verband, maar we gaan geen taken overnemen van andere gemeenten als die hun bijdrage niet leveren. Nieuwe huizen worden goed geïsoleerd en krijgen geen gasaansluiting meer. Maar het is nog te vroeg om bestaande woningen van het gas af te halen. Momenteel loopt er een proef in de buurt Kalkoven. De resultaten hiervan wachten we af voor we nieuwe maatregelen nemen. We zoeken naar andere manieren om onze huizen in de toekomst te verwarmen, bijvoorbeeld met aardwarmte. Ondertussen zitten we niet stil. Het plaatsen van zonnepanelen op grote, platte daken, een relatief makkelijke stap, gebeurt nog te weinig en moet door de gemeente gestimuleerd worden. We plaatsen meer laadpalen. En we zorgen er voor dat netwerkbedrijf Alliander de groeiende vraag naar energie voorblijft door de aanleg van nieuwe kabels en eventueel onderstations.

Zorg
Een van de grootste en meest problematische domeinen van de gemeente is de zorg. Ook Katwijk heeft flinke moeite met de uitgaven daarvoor. We steunen de oproep voor nog meer geld bovenop de recente extra bijdrage van het Rijk. Compensatie vanuit het Rijk voor eerdere problemen mag alleen ingezet worden voor de zorg. De gemeente moet de controle op de zorginstellingen sterk verbeteren, gezien de bedragen die er in om gaan, en het drama met DSV. Door afspraken met de zorginstellingen pakken we de wachtlijsten aan. Voor de jeugdzorg werken we het beste samen met de regiogemeenten. We helpen onze kinderen in een zo vroeg mogelijk stadium. Dit doen wij door het wijkteam optimaal te laten werken en door goede samenwerking tussen wijkteams, scholen en huisartsen. Er moet meer aandacht komen voor de brede scholen. Buitenschoolse opvang met extra begeleiding is belangrijk in het signaleren van problemen. Wij staan voor het motto: Voorkomen is beter dan genezen!

Tot slot
Zoals wel vaker schetste het college zeer donkere financiële wolken aan het begin van de collegeperiode in 2018. Dat was nodig om de belastingen flink te kunnen verhogen. En wat blijkt? We houden miljoenen euro’s over. Dat heeft u teveel betaald. We hebben een slagvaardiger bestuur nodig, dat sneller gaat bouwen en de financiën goed beheert. Kortom: onze gemeente kan wel wat meer VVD gebruiken!