Een groen dictaat: geen goed idee!

Vorige week is in de gemeenteraad het groenstructuurplan behandeld. Het uitgangspunt hiervan, namelijk een groener Katwijk, kan de VVD zeker ondersteunen. Toch hebben we tegen het plan gestemd. We leggen graag uit waarom.

Zonder bewoners en betrokkenen vooraf te informeren, staan er in het groenstructuurplan plannen vermeld voor terrassen van inwoners op de Overrijn, plannen voor de Mient Kooltuin en plannen voor het verdwijnen van de Goerie in de Hoornes. Ook wordt de voorkeur uitgesproken voor een stadspark in de Kwakelwei zonder in te gaan op de financiering hiervan en met de eigenaren en planmakers te spreken. Het is netjes om, voordat een plan gepresenteerd wordt, eerst in gesprek te gaan met de betrokkenen. De wethouder gaf in reactie op vragen van de VVD aan dat het slechts suggesties waren voor de toekomst, maar dit komt niet overheen met de wijze waarop de plannen zijn geschreven.

De VVD heeft bij monde van raadslid Bastiaan Zuyderduyn de wethouder de opdracht gegeven eerst in gesprek te gaan met alle betrokkenen. Helaas gebeurt dit nu achteraf en het is maar zeer de vraag of op deze manier alle plannen verwezenlijkt kunnen worden.