Column: De verkeersmaatregelen in Katwijk

"Het zal niemand ontgaan zijn dat het afgelopen jaar de wegen in Katwijk flink op de schop zijn gegaan. Vele projecten stonden al jaren op de lijst om aangepakt te worden en door de werkzaamheden te combineren met de maatregelen voor het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) hebben we als gemeente een hoop geld bespaard. We krijgen bijvoorbeeld van de provincie een fietstunnel op de Zeeweg.

In het bijzonder zijn we blij met de renovatie van de Koningin Julianabrug. De brug is vrij oud en renovatie was hard nodig. Samen met andere partijen hebben we het voor elkaar gekregen dat er aan beide zijden een voetpad komt, zodat voetgangers nog steeds makkelijk het winkelcentrum in de Hoornes kunnen bereiken.

Met een tweetal zaken waren we echter niet zo blij. Een groot deel van de raad wilde een peperdure groenstrook op de Julianabrug. Dit vinden wij niet gepast in een tijd waarin wij als gemeente zuinig met uw geld moeten omgaan.

Ook de omleidingen kunnen niet op onze steun rekenen. Op de Binnensluis is er nu eenrichtingsverkeer richting het noorden, waardoor bewoners van Katwijk-Noord via de N206 moeten omrijden om in het centrum te komen. Het college heeft wel toegezegd de situatie goed te blijven monitoren en eventueel omleidingen te versoepelen. Wij houden dit de komende tijd goed in de gaten en zullen zo nodig hier vragen over stellen."

Bastiaan Zuyderduyn
Raadslid VVD Katwijk