Katwijkse gemeenteraad brengt bezoek aan Siegen

Afgelopen vrijdag en zaterdag was de Katwijkse VVD samen met de gemeenteraad en het college op bezoek in Siegen, een stad in Duitsland met ruim 100.000 inwoners. Sinds 1963 is Siegen een partnerstad van Rijnsburg en sinds de fusie van 2006 is deze stedenband door de nieuwe gemeente Katwijk overgenomen. In het kader hiervan vinden er diverse uitwisselingen plaats tussen scholen, verenigingen en dus ook het bestuur van de gemeente Katwijk.

Vrijdagmiddag brachten de gemeenteraadsleden een bezoek aan de Universiteit van Siegen. Daar kregen zij een aantal presentaties van hoogleraren en studenten over projecten met digitale gezondheidszorg. In een minder dichtbevolkt land als Duitsland kan het handig zijn om met digitale instrumenten en camera’s op afstand een diagnose te stellen als er geen dokter in de buurt is. Er zijn daarnaast een aantal projecten waarbij bijvoorbeeld hartpatiënten of mensen met dementie digitaal en op afstand geholpen kunnen worden. Dit wordt wel gezien als een aanvulling op de bestaande gezondheidszorg en niet als vervanging.

‘s Avonds gingen raadsleden, wethouders en burgemeesters van beide gemeenten met elkaar in gesprek. De gemeenteraad van Siegen kent 66 raadsleden, waarvan 'slechts' vier liberalen. Burgemeester Steffen Mues heette de raadsleden van harte welkom en onze eigen burgemeester Cornelis Visser gaf een uitleg over hoe de gemeenteraad in Katwijk is samengesteld en functioneert.

Het bezoek werd afgesloten met een rondleiding door de stad. Hierbij werd uitleg gegeven over een project waarbij de naamgevende rivier van de stad (de Sieg) weer een belangrijke plek kreeg in het centrum. Jarenlang heeft hier een parkeerplaats boven gelegen. De stad is op deze plek onherkenbaar veranderd volgens een aantal raadsleden die er zes jaar geleden ook waren geweest. In de bovenstad van Siegen bleek nog een andere connectie met Nederland. Hier ligt namelijk de grafkelder van Johan Maurits (1604-1679), de prins die in de zeventiende eeuw het Mauritshuis in Den Haag liet bouwen. Verder bleek de beroemde schilder Peter Paul Rubens (1577-1640) in deze stad geboren te zijn. De fractie van de VVD kijkt terug op een nuttig bezoek bij onze partnergemeente.