Verslag werkbezoek Royal FloraHolland

Vorige week vrijdag heeft de fractie van de Katwijkse VVD een werkbezoek gebracht aan Royal FloraHolland te Rijnsburg. Tijdens het bezoek kreeg de fractie van manager public affairs Coen Meijeraan uitleg over onder meer de werking van de veilingklok en de distributie.

Met duizenden werknemers die actief zijn in Rijnsburg, is Royal FloraHolland in de gemeente Katwijk veruit de grootste werkgever. Hierbij zijn ook de vele banen vanuit de sierteelt meegerekend. Royal FloraHolland kent landelijk meerdere vestigingen. Rijnsburg zorgt voor ongeveer 20% van de totale omzet en banen van het bedrijf. Coen Meijeraan: “Jaarlijks worden er via Royal FloraHolland 12,5 miljard bloemen en planten verhandeld, en een omzet behaald van 4,7 miljard euro. Dat zijn haast astronomische bedragen. In den lande hebben we zo’n 3.000 medewerkers, 4.200 leden en 2.400 klanten, waarvan dus circa twintig procent in Rijnsburg.”

De cijfers laten nog maar eens zien hoe enorm belangrijk Royal FloraHolland is voor de gemeente en de regio. Jaarlijks praten het college in Katwijk en de directie van FloraHolland met elkaar. Als het aan de VVD ligt wordt dit gecontinueerd, ook wanneer er misschien niet zo veel te bespreken valt. Het is voor onze gemeente van groot belang om de veiling en alles eromheen te behouden. Daar is voortdurende inzet en aandacht voor nodig.

Tijdens het bezoek schetste Meijeraan nog twee uitdagingen voor Royal FloraHolland. “We moeten de beschikbare ruimte goed blijven verdelen. De veilingfunctie is afnemend, maar de handelsfunctie neemt toe. Het is belangrijk dat de infrastructuur hiervoor toereikend is. Daarnaast is hooggekwalificeerd personeel nodig voor onder meer de aansturing van de logistiek en de automatisering. Gezien de sterke economie op dit moment zijn we doorlopend op zoek naar voldoende personeel voor dit soort taken.”