De Waterschapsverkiezingen: Bas Knapp

Naast de Provinciale Statenverkiezingen, kan er volgende week ook gestemd worden voor de Waterschappen. In het geval van Katwijk is dat voor het Hoogheemraadschap van Rijnland. De VVD is een van de acht partijen die meedoet aan deze verkiezing. Een van de kandidaten van de VVD is Bas Knapp uit onze buurgemeente Noordwijk, vierde op de lijst. Hij vertelt onder meer wie hij is en waarom hij zich kandidaat heeft gesteld voor het waterschap.

Wie is Bas Knapp?

Ik ben 20 jaar oud, derdejaars student Recht en Economie aan de Universiteit Leiden en raadslid in de nieuwe gemeente Noordwijk.

De Waterschappen, wat doen die nou eigenlijk?
Kort gezegd zorgen de Waterschappen ervoor dat we veilig kunnen wonen achter de duinen en dijken, dat het water op het juiste peil gehouden wordt en dat ons afvalwater schoon in de natuur terecht komt.

En wat betekent dat voor Katwijk?
Het werk van het Hoogheemraadschap van Rijnland zie je op tal van plekken in Katwijk terug. Denk bijvoorbeeld aan de grote waterzuiveringsinstallatie aan de Lageweg, het Koning Willem-Alexander gemaal en de prachtige parkeergarage in het Katwijkse Duin.

Waarom heb je je kandidaat gesteld voor de Waterschappen?
Watermanagement heeft me altijd al enorm geboeid. Nederlanders zijn al eeuwenlang in staat meters onder zeeniveau te wonen, te werken en te recreëren. Daar mogen we met elkaar ontzettend trots op zijn. Tegelijkertijd blijft het houden van droge voeten een uitdaging van formaat. De klimaatverandering maakt dat de zeespiegel stijgt en de bodem tegelijkertijd daalt. Heftige stortbuien wisselen zich steeds vaker af met langere periodes van droogte. Duurzame oplossing zijn dan geboden, maar wel op een manier die voor iedereen behapbaar en betaalbaar is. Daar ga ik me in het algemeen bestuur van Rijnland voor inzetten. Daarbij is het voor Katwijkers natuurlijk altijd goed een VVD’er van een aangrenzende badplaats in het Algemeen Bestuur te hebben. Ik zie persoonlijk dan ook uit naar een goede samenwerking met de Katwijkse VVD.