VVD Katwijk introduceert... Dicky van der Plas (73)

Over precies 7 weken gaat Katwijk weer naar de stembus voor de gemeenteraadsverkiezingen. In de komende weken introduceren we onze top 7 van kandidaten voor de gemeenteraad. Wie zijn zij, wat beweegt hen en waarom kan Katwijk wel wat meer VVD gebruiken? Je leest het de komende tijd op deze pagina!

De eerste kandidaat ter introductie is Dicky van der Plas (73), nummer 7 op de lijst. Dicky is woonachtig in de wijk Koestal in Katwijk, was lang werkzaam als docent in het voortgezet- en volwassenenonderwijs en is inmiddels gepensioneerd. Maar dat maakt haar niet minder bevlogen en gedreven! Vooral bij onderwerpen die met de leefomgeving te maken hebben is Dicky sterk betrokken. Denk bijvoorbeeld aan de ondertunneling bij het Waterloopje, de infrastructurele aanpassingen voor het hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) in Katwijk en de toekomstige ontwikkelingen met betrekking tot de N206. “De leefbaarheid en diversiteit van (bestaande) wijken wordt op dit moment onvoldoende serieus genomen door de gemeente”, zo stelt Dicky. Voor haar is dit dan ook een van de belangrijkste punten om zich de komende jaren voor in te zetten. “Bovendien moet de gemeente alerter de ontwikkelingen bij de provincie volgen”, zo zegt ze. Daarnaast is Dicky begaan met de ouderen in Katwijk. Zo was ze in de afgelopen jaren voorzitter van de Senioren Adviesraad Katwijk en lid van de WMO-adviesraad.

Dicky kent een lang verleden bij de VVD. Tussen 1982 en 1990 zat zij al in de gemeenteraad voor de VVD Katwijk​. Daarnaast heeft ze later nog in de Provinciale Staten gezeten en was ze twee periodes lid van de partijraad, een discussieplatform van de partij. De liberale waarden van de partij spreken haar zeer aan. “Denk hierbij aan de eigen verantwoordelijkheid van mensen en het werken in vrijheid. Dat vind ik erg belangrijk.” Dicky heeft ook veel bewondering voor de huidige premier, Mark Rutte. “In hem heeft de VVD een geweldige voorman. Hij weet keer op keer op een charmante manier een compromis te bereiken.”

De opkomst bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen in Katwijk was slechts 56%. Dicky hoopt dat de opkomst bij de aankomende gemeenteraadsverkiezingen hoger zal zijn. “Kijk bijvoorbeeld alleen al naar de verkoop van Tripodia, die er door het huidige college in mijn ogen doorheen is gedramd. Door te gaan stemmen geef je een signaal af dat het anders kan én moet in Katwijk!”