De Katwijkse Ondernemer (2) - Wil Campschroer

De gemeente Katwijk telt vele duizenden ondernemers die zich elke dag hard inzetten voor hun zaak, van eenmanszaken tot grote ondernemingen met tientallen medewerkers in dienst. Voor de serie “De Katwijkse Ondernemer” spreken we de komende tijd met een aantal ondernemers die actief zijn in Katwijk, Rijnsburg of Valkenburg. Wat vinden zij mooi aan de gemeente? Waarom zijn ze hier gevestigd? En wat kan er nog beter?

Vandaag is de beurt aan Wil Campschroer (52), franchisenemer van Coop Katwijk. Sinds ruim anderhalf jaar is Wil in de gemeente actief. Als het aan hem lag was dit al veel eerder gebeurd: achttien jaar geleden wilde hij een Coop beginnen in Katwijk en later ook in Rijnsburg, maar om diverse redenen kwam het eerder niet rond. Toen de Aldi in 2015 vertrok uit de Rijnstraat, kwam er voor Wil ruimte vrij. Een droom kwam zodoende uit: de inwoner van Rijnsburg (al zo’n dertig jaar) had al sinds 2002 een Coop in Delft en sinds kort dus ook eindelijk een in de eigen gemeente. Mogelijk krijgt de Coop er in de gemeente nog een tweede winkel bij, in Katwijk aan Zee. “Maar er zijn bezwaren van omwonenden, waardoor het zomaar nog even kan duren. Eerder heb ik ook gekeken naar de voormalige Albert Heijn aan de Tramstraat (nu: Action), maar daarvoor gold een hele hoge vastgoedprijs.”

Afkomstig uit Arnhem, waar Wil woonachtig was voor hij met zijn vrouw in Rijnsburg kwam te wonen, ziet Wil de gemeente Katwijk als een “mooie dorpskern, waar je vrij en beschermd kan wonen. Zo ervaar ik het wel als je uit de grote stad komt”. Als ondernemer is het voor Wil niet altijd even makkelijk. De parkeergelegenheid voor auto’s in de Rijnstraat is beperkt en sinds kort is het ook voor fietsers moeilijker geworden. “Ik ben al lang in gesprek met de gemeente om meer fietsplekken te faciliteren voor de deur. Nu staat er opeens sinds enige tijd een brievenbus voor de deur, waardoor er drie fietsplekken verloren zijn gegaan. We stimuleren klanten om met de fiets te komen, maar worden op deze manier tegengewerkt. De wethouder is het met me eens, maar uiteindelijk zijn de ambtenaren degenen die het uitvoeren.”

Daarnaast ervaarde de Coop problemen bij de start van de winkel in 2016. “ We wilden twee toiletten openstellen voor klanten. Vervolgens kregen we een brief van de gemeente dat het is afgekeurd, omdat we geen invalidentoilet hebben. Maar er staat nergens in de wet dat supermarkten een invalidentoilet moeten hebben. Toen heb ik in een brief teruggestuurd dat we de toiletten dan maar sluiten. Dat soort dingen zijn erg jammer.”

Wil heeft tot slot nog een tip voor de gemeente: “Ik woon in de Hofstraat in Rijnsburg. Hier lag begin vorig jaar enige tijd de weg open om de riolering te vervangen. Dat begrijp ik, zoiets moet gebeuren. Maar korte tijd hierna ging de weg weer helemaal open voor de nieuwe bekabeling van Ziggo. Ik denk dan als ondernemer: als er meerdere projecten zijn kun je dat op elkaar afstemmen. De gemeente kan wel eens wat ondernemender denken. In dit geval had het graafwerk gedaan kunnen worden met Ziggo. Het scheelt allebei geld als je dat met elkaar doet.”