Winkelketens Katwijk pleiten voor koopzondag

Vandaag verscheen in het Leidsch Dagblad een oproep van Katwijkse supermarkten en winkelketens aan de gemeenteraad voor een koopzondag. De brief is onder meer ondertekend door supermarkten Dirk, Albert Heijn en Hoogvliet, en door diverse bouwmarkten en tuincentra in de gemeente. Zoals vaker leidde een bericht over dit onderwerp tot veel discussie op social media.

Onder veel Katwijkers bestaat een grote behoefte van winkelen op zondag. Dit uit zich onder meer door veel drukte bij de supermarkten in Oegstgeest en Noordwijk, waar op zondag veel inwoners van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg te vinden zijn. De VVD Katwijk vindt dat ondernemers die dit willen het recht moeten hebben op zondag open te gaan. Een openstelling op zondag mag geen verplichting zijn, maar een keuze die een ondernemer moeten kunnen maken.

Diverse supermarkten zullen dit jaar opengaan op Tweede Kerstdag. Een woordvoerder van Dirk Katwijk (Visserijkade): "Hiermee laten we zien dat we graag opengaan op zon- en feestdagen. Wij mogen Tweede Kerstdag open zolang het niet op een zondag valt, dit wordt de eerste keer dat we dit in Katwijk gaan doen. In ieder geval de Albert Heijn zal ons voorbeeld hierin volgen."

In de bijlage is de brief van de winkelketens aan de gemeenteraad te vinden.