GEMEENTE ZIET WEINIG IN INZETTEN JEUGDBOA'S

Het Katwijkse gemeentebestuur deelt de zorgen van de VVD over het aantal jongeren dat drugs gebruikt, maar vindt het voorbarig om algemene conclusies te trekken uit het recente strafrechtelijke onderzoek in Katwijk, waarbij flink wat jongeren werden opgepakt voor dealen en drugsgebruik.

De VVD wilde van het college weten of zij het er mee eens is dat in verband met het genoemde onderzoek niet alleen aandacht dient te worden geschonken aan dealers, maar ook aan gebruikers. Verder vroeg de VVD naar de rol van de politie en de mogelijkheden die het college heeft om de problemen die niet alleen gebaseerd zijn op openbare orde en veiligheid, maar ook op die van de volksgezondheid voortvarend aan te pakken. "Ook via het verenigings- en uitgaansleven komen jongeren in aanraking met alcohol en drugs en het zou gewenst zijn de daarbij betrokken stakeholders bij de preventie te betrekken", aldus de VVD.

Uit de cijfers van de GGD blijkt volgens de gemeente dat het drugsgebruik in Katwijk niet afwijkt van het gebruik elders. Op de vraag of niet alleen aan dealers maar ook aan gebruikers aandacht besteed moet worden, geeft het college aan dat op basis van de uitkomsten van een strafrechtelijk onderzoek naar voren komt dat er al een brede aanpak is, hoofdzakelijk gericht op gebruikers.

Het college laat weten het eens te zijn met de VVD voor een brede aanpak, gebasseerd op volksgezondheid, jeugdzorg, openbare orde en veiligheid. Denkbaar acht het college dat bij die aanpak de ervaringen met betrekking tot alcohol gebruikt kunnen worden. Uiteraard dient bij de aanpak het verenigings- en uitgaansleven een rol te krijgen, aldus het college.

Op de vraag om te bekijken of net als in andere gemeenten ook in Katwijk speciale jeugdboa's in te zetten die nauw samenwerken met de politie, wijst het college erop dat een van de wijkagenten hier speciaal voor is aangesteld. Deze werkt niet vanuit een bepaald geografisch gebied, maar houdt zich ook bezig met het thema 'jeugd'. Het ligt volgens het college niet in de lijn op dit moment jeugdboa's op te leiden.