VVD tegen forse verlaging parkeernormen

“Zijn we er toch weer ingetuind”, zei onze fractievoorzitter Lennart van der Plas afgelopen week tijdens de raadsvergadering. Reden? Het aannemen van een voorstel, met opvallend genoeg ook brede steun vanuit de oppositie, om een participatietraject te starten waarbij het uitgangspunt wordt om de parkeernormen te verlagen.

Zoals velen nog scherp op het netvlies staat, werd vorig jaar tijdens een referendum ruimschoots tegen de forse uitbreiding van het betaald parkerengebied gestemd. Hiermee samen hing ook het plan om de parkeernormen te verlagen. Wat eerder niet lukte, probeert de coalitie nu op deze manier, met (uiteraard) steun vanuit de bouwbedrijven die straks minder parkeercapaciteit hoeven te realiseren.

Heel beknopt uitgelegd: waar Katwijk altijd de hoge landelijke (CROW-)normen aanhield voor niet-gereguleerde gebieden, is het voorstel nu te kiezen voor de gemiddelde normen in deze gebieden. Als dit daadwerkelijk doorgang vindt, leidt dit tot honderden, of zelfs duizenden minder parkeerplekken in verhouding tot het totaal aantal woningen.

Volgens het participatieplan gaat het college van burgemeester en wethouders inwoners ‘informeren’, met hen ‘in gesprek’ en ‘luisteren’, maar wij maken niet op dat er ook daadwerkelijk iets met die inbreng wordt gedaan. Immers staat in een van de bijlagen ook het volgende: “Een hogere waarde op de bandbreedte CROW pas je alleen toe als je het autobezit en -gebruik wilt vergemakkelijken. Hier is conform ons mobiliteits- en parkeerbeleid in Katwijk geen sprake van.”

De VVD is klaar met het anti-autobeleid van dit college. We stemden dan ook tegen dit (schijn)participatieplan en zullen ons krachtig verzetten wanneer we straks daadwerkelijk gaan stemmen over de nieuwe, lagere parkeernormen. Vermoedelijk is dit richting de zomer.