VVD consequent in verzet tegen regeldruk

De VVD staat voor een veilige gemeente Katwijk. Het is van belang dat daarin wordt geïnvesteerd en er regels zijn die de veiligheid kunnen vergroten, zoals in de lokale Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Maar: over een aantal voorgestelde wijzigingen in de APV zijn we weinig enthousiast. Oók het tegengaan van meer regeldruk is voor ons immers een belangrijk speerpunt.

Verbod overnachten op strand
Het college wil dat het verboden wordt om (in de nacht) te slapen in de openbare ruimte, waaronder het strand. De VVD vindt dit een overbodige regel. Het is (en blijft) namelijk toegestaan om 24/7 op het strand te verblijven, én kamperen is er reeds verboden.

Wat is er dan zo erg aan om, bijvoorbeeld in een warme zomernacht, een oogje dicht te doen op het strand? Wij zien deze toegevoegde waarde niet. Op initiatief van de VVD zoekt de burgemeester nu uit of er voor het strand een uitzondering kan worden gemaakt.

Ondermijningsvergunning
Het college wil daarnaast een vergunning voor bepaalde bedrijfssectoren kunnen invoeren om ondermijning tegen te gaan. Dat klinkt verstandig, maar er is nog helemaal niet uitgewerkt voor wie dit zou kunnen gelden.

Uiteraard is ook de VVD tegen illegale activiteiten door bedrijven. Soms kunnen daar extra regels voor nodig zijn. Nu ontbreekt daarvoor echter (nog) nut en noodzaak. Daarom pleiten we ervoor eerst uit te zoeken of en waar dit van waarde kan zijn, vóór eventuele invoering van deze zogeheten ondermijningsvergunning.

Messenverbod
Ook zoiets dat in eerste instantie goed klinkt: een verbod op het bezit van messen in de openbare ruimte. Maar ook hier stelde de VVD haarzelf de vraag welke waarde dit verbod toevoegt. Wat blijkt? Die is er niet.

Op grond van de Wet wapens en munitie zijn veel messen reeds verboden. Bovendien is dreigen met een mes sowieso verboden, welke grootte dit mes ook heeft, en is handhaving lastig. De politie mag namelijk niet zomaar fouilleren. Ondanks deze bezwaren lijkt een grote meerderheid van de gemeenteraad dit wél een goed idee te vinden. Daarmee komt er, voor de bühne, weer een extra regel in het pallet.