Groen: eerst de basis op orde

De gemeente Katwijk is binnen de dorpen best versteend. Het is goed om daar iets aan te doen. Bijvoorbeeld door bestaand openbaar groen beter te onderhouden, en onze wijken te vergroenen in het kader van klimaatadaptie. Dit zorgt bijvoorbeeld voor verkoeling bij hitte, waterberging bij extreem weer en een grotere biodiversiteit.

Maar... ook in Katwijk groeit het geld niet aan de bomen. De VVD vindt dan ook dat vooral de basis op orde moet worden gebracht, en dat het college dit moet regelen met de huidige bezetting. Daarom stemden we afgelopen week niet in met de 2 fte extra die worden aangenomen om alle 'groene plannen' uit te voeren. Helaas stonden we daarin behoorlijk alleen.

Ook waren we tegen een tamelijk willekeurige uitbreiding van het budget van 100.000 euro zonder directe dekking, een voorstel van de ChristenUnie. Dankzij de tegenstem van de VVD haalde dit voorstel gelukkig net aan geen meerderheid. Investeren in groen is belangrijk, maar we moeten natuurlijk wel verstandig met onze financiƫle middelen om blijven gaan.