VVD kritisch op nieuw Cultuurbedrijf

De komende weken spreekt de gemeenteraad weer over het nieuwe Cultuurbedrijf, tegenwoordig ‘Planck’ geheten. De VVD is al jarenlang zeer kritisch op deze plannen van het college.

Onze kritiek zit met name in de forse kosten van het hele project. Het geheel kostte de gemeente al miljoenen euro’s, en nu wordt de gemeenteraad opnieuw gevraagd om een investering van meer dan tien miljoen (!) euro. Een exorbitant bedrag.

En waarom? Natuurlijk vindt ook de VVD cultuur in onze gemeente van belang en mag daarin geïnvesteerd worden. Maar vraag het de gemiddelde inwoner, en vrijwel niemand zal bereid zijn tot zo’n forse bijdrage als nu wordt voorgesteld. Afgelopen jaar is de ozb gemiddeld al met ruim 15% verhoogd: een verhoging waar we op deze manier ook de komende jaren mee te maken zullen krijgen.

Bovendien, niet onbelangrijk: ook dit voorstel zorgt ervoor dat er straks meer betaald parkeren komt, in dit geval in Rijnsburg. Immers, deze faciliteiten zorgen voor een grotere toeloop en daarmee meer benodigde parkeerplaatsen. Volgende week kunnen inwoners zich in het referendum uitspreken voor of tegen meer parkeerregulering (een sjiek woord voor betaald parkeren).

Tot slot staat de toekomst van de biljartvereniging De Bogaert op het spel, zo meldt de vereniging ons. Ook hierover zijn zorgen binnen de VVD, want deze vereniging speelt een belangrijke rol in de lokale samenleving.

De gemeenteraad neemt in de loop van juni een besluit. Dit is onder voorbehoud: als door inwoners een initiatief zou worden ondernomen om hierover een referendum te organiseren, wordt de besluitvorming mogelijk nog uitgesteld.