Ontwikkelingen 't Valkentij (Valkenburg)

Afgelopen maand vroeg de VVD aandacht voor de woningbouwontwikkeling bij ’t Valkentij, het voormalige Uxem-terrein in Valkenburg. Zo vinden we dat het wel erg lang duurt voor de bouw hier start en maken we ons zorgen over de betrokkenheid van omwonenden.

Inmiddels heeft het college onze vragen beantwoord. Hieruit blijkt dat de door de ontwikkelaar aangeleverde stukken voor de gemeente onvoldoende waren, en er diverse stukken ontbraken. Dit maakt dat nog geen begin is gemaakt met de bouw. VVD-fractievoorzitter Lennart van der Plas: “De vraag hierbij is wel of dit volledig aan de ontwikkelaar ligt, of bijvoorbeeld ook aan onvoldoende samenwerking binnen het gemeentelijk apparaat.”

Daarnaast blijkt dat bewoners in de omgeving op verschillende wijzen bij de ontwikkeling zijn betrokken. Er leeft angst dat de nieuwe wijk en verkeersinrichting kunnen leiden tot een verkeersonveilige situatie, maar volgens het college is hier geen sprake van en zal er geen gevaarlijk kruispunt (Joghtlaan/Katwijkerweg) ontstaan.

Tot slot pleitte de VVD ervoor om vergunningen na een termijn automatisch te laten vervallen, om de woningbouw te versnellen. Het college acht dit niet nodig, omdat de huidige wet het al toelaat om vergunningen na een jaar ongebruikt in te trekken. Naar verwachting spreekt de gemeenteraad binnenkort over het definitieve plan voor ’t Valkentij.