Katwijkse gemeenteraad wil extra verbinding met Valkenhorst

Terwijl Katwijk in spanning wacht op de uitspraak van de Raad van State aangaande de bouw van 5.600 woningen in de nieuwe wijk Valkenhorst, wordt er al volop gewerkt aan de benodigde randvoorwaarden. Zo zijn er momenteel werkzaamheden gaande voor onder meer een busbaan en een viaduct over de N206. Als het aan de Katwijkse gemeenteraad ligt, komt daar een extra verbinding bij: de zogeheten Overkluizing Oost/Achterweg, die het oude dorp Valkenburg met Valkenhorst moet verbinden.

Bij de begrotingsbehandeling in het najaar van 2023 is reeds geld beschikbaar gesteld voor dit viaduct over de N206. De gemeenteraad roept nu de provincie Zuid-Holland op om de aanleg van het viaduct mee te nemen in de huidige werkzaamheden.

"Zo maken we 'werk met werk', én besparen we kosten", beoogt VVD-fractievoorzitter Lennart van der Plas, indiener van een breed gesteunde motie. "Dat is uiteindelijk alleen maar goed voor onze inwoners. De bal ligt echter bij de provincie: zij zullen moeten accorderen dat dit project nu wordt meegenomen. Daarvoor heb ik al contact gehad met mijn collega's uit de Provinciale Staten. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat komen."