In de gemeenteraad spraken we vorige week over het nieuwe actieplan verkeersveiligheid, vol met kleine maatregelen voor een aantal verkeersknelpunten in onze gemeente. Grote verkeersknelpunten los je echter niet op met kleine maatregelen, en dus blijven we ons inzetten voor een structurele aanpak van punten als de kruising N206/Molentuinweg, het Bosplein en de N206/Hoorneslaan.
Proef N206/Hoorneslaan: De VVD is heel kritisch op een aangekondigde proef voor dit kruispunt, waarbij het 'rechtsafslagvak' wordt afgezet. Dit creëert straks naar alle waarschijnlijkheid een verkeersontstopping. Op ons initiatief wordt de precieze invulling van de proef nog wel aan de gemeenteraad voorgelegd.
Geld naar scholen: De gemeente trekt 100.000 euro uit voor een extern bureau, om scholen te helpen op het gebied van verkeersveiligheid. De interesse vanuit scholen hiervoor is echter nog onbekend, er wordt al goed samengewerkt met Veilig Verkeer Nederland én scholen zouden zich wat de VVD betreft toch vooral moeten richten op basisvaardigheden als rekenen en taal, in plaats van allerlei (goed bedoelde) maatschappelijke initiatieven en uitdagingen. Een voorstel van de VVD om het geld nu (nog) niet vrij te geven, haalde het niet.
Daarnaast vroegen we op twee manieren aandacht voor de Meeuwenlaan in Katwijk. Deze weg wordt heringericht tot een 30 km/h-weg, wat een mooie kans is om hier extra parkeercapaciteit te creëren. De parkeerdruk is hier immers behoorlijk hoog, en vooral aan de zuidzijde lijkt ruimte te zijn voor zogeheten ‘langsparkeerplaatsen’. Hoewel enigszins schoorvoetend, gaat wethouder Mostert kijken naar de mogelijkheden hiervoor. We rekenen erop dat dit ook serieus gaat worden bekeken. Daarnaast stelden we voor om de herinrichting van de Meeuwenlaan en het Bosplein zoveel mogelijk integraal op te pakken. Helaas heeft de aanpak van het Bosplein voor veel andere partijen minder topprioriteit, en dus kan het nog wel eens even duren voor hier ook écht actie gaat worden ondernomen.
Tot slot stemden we over een voorstel om de voorrang voor auto’s op rotondes te behouden. Gelet op de hoge kosten die aanpassingen met zich meebrengen, en de resultaten van recent onderzoek die laten zien dat voorrang voor fietsers niét veiliger is, heeft de VVD deze motie gesteund. Wel hadden we liever gezien dat dit voorstel op een ‘nette manier’ zou worden besproken, inclusief de mogelijkheid om in te spreken. Tegelijkertijd is al duidelijk dat de ruime meerderheid van de gemeenteraad vóór voorrang op auto’s is. Het bespaart iedereen tijd en geld als we dat voorstel nu niet verder in gang zetten, aangezien de uitslag al bekend is. Derhalve steunde de VVD dit voorstel. Omdat de stemmen staakten (16-16), komt de motie binnenkort opnieuw in stemming.